tag:blogger.com,1999:blog-1556095825563456055.post5810804685435321442..comments2023-08-27T16:41:42.152+02:00Comments on Din ledamot i riksdagen - Göran Pettersson: Tar USA täten?Göran Petterssonhttp://www.blogger.com/profile/10228203132089105558noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1556095825563456055.post-22224965866897936612008-09-07T18:55:00.000+02:002008-09-07T18:55:00.000+02:00Är du Göran inte lite väl optimistisk att tro att ...Är du Göran inte lite väl optimistisk att tro att USA,som med 4.5 procent av världens befolkning, står för nära en fjärdedel av världens samlade utsläpp av växthusgaser skall ta täten när det gäller användning av fossila bränslen?<BR/>Kanske Japan, Norge och Island också är på väg att ta täten när det gäller förbud mot hvalfångst...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1556095825563456055.post-74203180043778368382008-09-07T14:13:00.000+02:002008-09-07T14:13:00.000+02:00Redan nu pågår intensiv forskning i USA för att t....Redan nu pågår intensiv forskning i USA för att t.ex GM skall lansera sin första bränslecellsbil 2010 och att Ford har beslutat sig under 2007 att Göteborg och Volvo skall utgöra forskningscentrum frö utveckling av hybridbilar för Ford Europa.För svenskt vidkommande så befinner sig faktiskt Sverige idag i den absoluta världstoppen - forskningsmässigt men dock ej hos de etablerade bilföretagen Volvo PV och Saab.<BR/>Ta finsk/svenska Norstel i Norrköping som tillverkar Kiselkarbid wafers enligt en unik patenterad tillverkningsprocess.Kisekarbid har de unika egenskaper som gör materialet idealiskt som halvledare för styrning av högre spänningar i kraftelektronik som ger avsevärt mindre förluster (värme) än det traditionella sättet att omforma och likrikta högre spänningar.Avknoppningsföretaget TranSic från KTH i Stockholm har t.ex utvecklat en krets där bipolära transistorer på Kiselkarbid substrat kan styra en spänning upp till 20A och 600 volt och som tål en temperatur på 250 grader Celsius.<BR/>Idealiskt för styrning av ström för laddning av det stora batteriet i hybridfordon och spänningsreglering till den eller de elmotor/er som finns i hybridfordon.ETCab skall industrialisera prof.Josh Tomas forskningsgrupps forskningsresultat vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala Universitet som har utvecklat nya värmetåligare (än Borkatoder)katodmaterial för stora Litiumjonbatterieri i materialkombinationerna JärnFosfat och JärnKisel, ETCab skall starta industriell verksamhet i Nödinge utmed E20 mellan Göteborg och Trollhättan.Indist. för Industriell Elektroteknik vid LTH i Lund har under flera decennier utvecklat ett nytt elmotorkoncept (med stöd av Vinnova) där varken stator eller rotor består av lindade spolar där Höganäs Compounds har varit industriell partner.Spolar har denna nya elmotor men de består av sintrat järnpulver som blir elektromagnetiska och som isolering mellan dessa enkla spolar används termoplast.För att få dessa järnpulver sintrade gjutna spolar att bli magnetiska och repellera används kraftelektronik för styrningen.<BR/>Men det här är inget som varken Volvo eller Saab besitter på egen hand!Anonymousnoreply@blogger.com