fredag 28 september 2012

Var snäll mot dina praktikanter...

Jag konstaterade att jag har varit lite dålig med att skriva på bloggen den senaste tiden. Här kommer dock ett litet sammanfattande inlägg om de senaste två veckorna.

Finansutskottet har genomfört två viktiga utfrågningar. I den första så var det EU-kommissionären Ollie Rehn som var på besök inom ramen för arbetet med den europeiska terminen. Syftet är att få en bättre kontroll på tillståndet i medlemsländernas statsfinanser. Utfrågningen ägnades dock till mindre del åt läget i de svenska statsfinanserna och mer åt Barrosos utspel om mer federalism och bankunion. Dagen efter var dags för en utav årets tre utfrågningar om penningpolitiken. Jag har sammanfattat båda utfrågningarna i ett radioprogram som du finner om du följer denna länk.

I den här veckan gästades vi av den svenske europaparlamentarikern Christofer Fjellner. Det blev ett samtal om utvecklingen inom EU med kraftsamling till frihandel. Det samtalet kan du lyssna på om du följer denna länk.

Senare i veckan så spelade vi in ett nytt avsnitt av Försvarsradion. Gäst var den hårdslående försvarsdebattören Bo Pellnäs. Det blev ett resonerande samtal om den försvars- och säkerhetspolitiska utvecklingen och debatten därom. Det programmet finner du om du följer denna länk.

Veckan avslutades med att mina två duktiga praktikanter Karolina och Rosa frågade ut mig om diverse politiska frågor. Det är ett gott råd att vara snäll mot sina praktikanter det hos dem man kommer att söka jobb i framtiden. Av de praktikanter som jag haft under mina år i riksdagen har flera fortsatt inom den politiska världen. Två har blivit lokala ordföranden för MUF och en tjänstgör idag som ombudsman inom MUF. Programmet med Karolina och Rosa når du om du följer följande länk.

Inga kommentarer: