söndag 5 april 2009

Samma plats olika möten

Idag är jag liksom Barack Obama och Fredrik Reinfeldt i Prag. Vi ska dock delta i olika möten :-)
Den amerikanska presidenten deltar i ett informellt toppmöte mellan USA och EU jag är svensk representant vid den parlamentariska konferensen “Aktuella utmaningar för Europeisk säkerhet”. Vid första anblicken kan det tyckas lite konstigt att jag som är ledamot i finansutskottet deltar. Men det som gör konferensen extra intressant för min del är att den bland annat kommer att avhandla ämnet “Den ekonomiska krisen som ett hot mot Europeisk säkerhet”. Det är sällan man stöter på ett ämne som så väl sammanför mina två politiska specialområden. Det ska bli spännande att höra vad mina Europeiska parlamentskollegor har att säga om risken för att den ekonomiska krisen övergår till en politisk kris med söndring inom Europa. Ikväll ska vi äta middag på ett kloster i centrala Prag. Förhoppningsvis ges det då goda tillfällen att utbyta åsikter och idéer. Inte sällan så är det just dessa informella samtal som utgör det viktigaste utbytet vid den här typen av konferenser.
SvD DN

Inga kommentarer: