tisdag 6 juli 2010

Blandat från Almedalen

Jag trodde att den dramatiska ökningen av antalet parallella seminarier i Almedalen skulle innebära att många seminariesalar skulle gapa tomma. Hittills har jag inte funnit några tecken på det. Igår satt jag i panelen vid ett seminarium om tjänstepensionen. Seminariet krockade med ett högintressant finansseminarium med Anders Borg. Trots detta så var vår seminariesal fylld så att vissa endast fick ståplats. Kampen om platserna vid vissa evenemang får tankarna att gå till Allsång på Skansen.

Att det är mycket folk på plats i Visby märktes också vid Lars Ohlys tal. Polisen uppskattar antalet åskådare till 2300. Ohlys tal föregicks av ett anförande av ordföranden för Vänsterns ungdomsförbund. Det var en spännande inramning. Hon talade till den blandade publiken som om de var ett gäng revolutionärer. Hon sablade ned det svenska samhället och hennes kritik begränsade sig inte till Alliansens fyra år i regeringsställning utan gällde likväl Socialdemokraternas långa regeringsinnehav. Jag kan förstå att många högersossar börjar undra vart det rödgröna samarbetet ska leda dem.

Idag tänkte jag ägna några timmar åt SAAB Automobile. Det blir tillfälle att studera både ägare, VD och de nya bilarna närmare. På eftermiddagen blir det ett besök på en debatt om vallöftens historiska hållbarhet samt ett seminarium om sparande. Dessutom hoppas jag hinna med att spela in ett avsnitt av Den politiska talradion tillsammans med Jacob.

Inga kommentarer: