Catharina Elmsäter-Svärd är en av mina absoluta favoriter inom politiken. Hon har ett par rejäla doser sunt förnuft. Nu har hon blivit infrastrukturminister och övertagit en mycket svår fråga nämligen svaveldirektivet. Genom ett verklighetsfrånvänt agerande vid förhandlingarna föreligger nu ett förslag om svavelkrav på östersjötrafiken som får absurda effekter. Trafik riskerar att flytta från effektiva sjötransporter till vägtransporter. Totaleffekterna för miljön är tveksamma och kostnaden för Sveriges industri betydande.
Nu blåser Cathis till strid i frågan. Det är svårt att bedöma vilka chanser hon har att lyckas men hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.
SvD
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Med tanke på hur oerhört mycket billigare sjötransporter är än lastbilstransporter måste svaveldirektivet innebära prishöjningar på några hundra procent för att en omställning av denna typ skulle bli verklighet. Vilket jag betvivlar å det starkaste.
Sedan är det anmärkningsvärt att just lastbilsbranchen kan fungera trots hundra gånger hårdare krav än svaveldirektivet uppställer på sjötrafiken. För om Göran har rätt borde dessa krav lett till att transportörerna övergett lastbil (med mycket höga krav på svavelutsälpp) för sjöfart (med betydligt lägre krav på svavelutsläpp). Och det vet vi inte inträffat.
Skicka en kommentar