söndag 23 maj 2010

Fel personnamn

Emellanåt misstar sig folk på mitt namn. Det kan knappast bero på att mitt namn är särskilt ovanligt. Mitt förnamn kommer på 22:a plats i statistiken och mitt efternamn på 11:e plats. Jag kan inte heller påminna mig att dessa missuppfattningar runt mitt namn var särskilt vanliga innan jag började med politik. När jag tilltalas med ett annat namn än mitt eget så är det alltid samma namn som används. Felsägningarna har skett vid ett antal olika sammanhang men nästan alltid har det handlat om politik. Ofta har personer som “gett” mig ett nytt namn uppenbarligen varit omedvetna om felsägningarna. Jag har försökt skämta bort felsägningarna med inlägg av typen “Pettersson för böveln” och “Nej det är den tjocke, jag heter Pettersson”. Idag var det en annan bloggare som länkade till min blogg och givetvis angav det där andra namnet. Jag har ropats upp i kommunfullmäktige och finansutskott med det felaktiga namnet och härom veckan så lyckades till och med minneskonstnären Anders Borg att förväxla mitt namn. Är det måhända så att dessa felsägningar inte är omedvetna? Kan det vara så att “felsägarna” har genomskådat mig och med namnförväxlingen önskar driva med mig? Kan de ha listat ut att jag hyser stor respekt för en person med det namn de använder?

Inga kommentarer: