söndag 16 januari 2011

Väljarstöd är inte för evigt

Opinionsläget visar på en ett radikalt förändrat läge inom svensk politik. Socialdemokraternas särställning som det överlägset största partiet verkar vara historia. Givetvis påverkas Socialdemokraternas siffror av den allt hätskare interna ledarstriden som nu pågår inom partiet. Närmast dagligen tar olika socialdemokratiska företrädare ära och redbarhet av den andra sidans kandidater. När en ny ledare väl är vald torde det krävas en lång försoningsprocess innan Socialdemokraterna på allvar kan utmana om sin tidigare ledande ställning inom svensk politik. Det är inte givet att de kommer att lyckas. Partiernas inbördes stöd hos väljarkåren är inte evigt givet. Väljarstöd är inte för evigt.

DN SvD Aftonbladet Expressen Expressen
Bloggare Mitt i steget

7 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke pa väljarstöd och hur det inte är för eviggt. hur tror du att svenska folket kommer att reagera när de i större utsträckning blir medvetna om vad din riksdagskollega Abdirisak Waberi star för när det gäller jämställdhet , kvinnors rättigheter och sa vidare. Han sa ju en hel del minst sagt ganska uppseendeväckande saker i en SVT intervju 2009 just om dessa fragor. Tror du inte att moderaterna riskerar att backa nagot när detta blir mer allmänt känt?? Jag menar hans asikter passar knappast in i det ni i moderaterna pastar er jobba med vad gäller jämställdhet. /Achmad

Anonym sa...

Achmad: Jag har också reagerat över Waberis uttalanden. Kom dock ihåg att man även om man är politiker också är en människa med egna åsikter. Moderaterna är ett parti där folk med åsikter samlas. Waberis åsikter i vissa frågor behöver inte överensstämma med alliansens. Om han fortsätter tycka konstiga saker får man väl hoppas att han inte blir invald nästa val.

Anonym sa...

*Moderaternas menar jag, inte alliansens

Anonym sa...

Jag tror inte att Abdirisak Waberi kommer att plockas bort da han har uppenbart blivit strategiskt placerad där för att flörta med det muslimska samfundet. Hur kan man annars förklara att moderaterna som enligt sitt jämställdhetsprogram som verkar otroligt fint annars sätter en person med dessa asikter i riksdagen?? När man fragar om Waberi pa moderaternas epost info@moderat.se eller vilken adressen nu är far jag svaret att som moderat maste man ställa sig bakom moderaternas politik. Vilket Waberi knappast gör. Det är i sanning märkligt vilka eftergifter pa vart eget väldigt jämställda samhälle man är beredd att göra för att blidka en religion som bara är i början av sina krav pa oss för anpassning. Hade jag varit moderat hade jag skämts som bidrar med detta. Oavsett vad de politiskt korrekt kvävda i Sverige anser om Islam finns info om denna religion att finna ett musklick bort pa nätet och i flertal böcker som förmodligen alla skulle stämplas som rasistiska, islamofoba eller främlingsfientliga ty sadan är debatten i Sverige, ickeexisterande./Achmad

Göran Pettersson sa...

Det är inte unikt att troende från olika religioner hamnar i situationer när den religiösa och den världsliga lagstiftningen inte sammanfaller helt. I Sverige gäller då den världsliga lagen. Bibeln säger att man ska vila på vilodagen men trots det så accepterar mig veterligt riksdagens kristna att det är tillåtet att arbeta på söndagar. Vi måste vänja oss vid att vi har en sekulär stat men att det i vårt samhälle finns många olika livsåskådningar. Det är lagligt att vara vegan men det är olagligt att tvinga andra att vara det.

Jag har personligen varit på plats i Stockholms moské och lyssnat på Abdirisak Waberi tala. Jag tycker att han var mycket kraftfullt försvarade det svenska samhället.

Crille sa...

Här finns en delförklaring till sossarnas och vänsterns kris:

http://snaphanen.dk/2011/01/15/s%C3%B8ndagskronik-vansterns-tragedi-del-i/

Anonym sa...

Verkligen underligt det där med politik. Om alla säljer sin röst i Sverige och ja, säg att det råkar vara ett Nazistparti som köper den på Blocket. Då kommer nuvarande regler om "arbetslinjen, kontakta en politiker och bidragsfusk" att omvandlas till "Arbeit Macht Frei i koncentrationslägret, Hitler i bunkern mitt i Centrum och Stockholmsbörsens krasch och hausse för riksdagsbörsens handel med rösträtter". Giltig i 4-5 år och det kan ju vara en utslagsröst. Ja, en prislapp på sisådär 400 000 kr för förlust av sociala förmåner i 4-5 år.De behöver ju inte ens ändra nuvarande lagstiftning. Shit the same vem som regerar och tillämpar skiten.Verkligen trist....ja, verkligen trist om 100 år. Fast vem bryr sig?

Vill du köpa min röst? Håll utkik på Blocket, utländska hemsidor där man kanske främst intresserar sig för Europaparlamentet etc.

Du betalar tågbiljett. Vi möts så pengar kan sättas in på mitt konto samtidigt som dina anonyma röstkort lämnas över till mig och jag röstar åt dig.