lördag 28 februari 2009

Imorgon gratis öl!

Det lär ha funnits en irländsk pub som hade en skylt med samma text som rubriken på det här inlägget. Skylten hängde där precis som moroten på stången framför åsnan. I torsdags morse förepelade jag läsarna att jag på eftermiddagen skulle återkomma med en rapport från utfrågningen av riksbankschefen. Nu har jag fått en kommentar på bloggen som efterlyser mitt blogginlägg och undrar vilken eftermiddag jag menade. Med skamligt rodnande kinder kommer här min korta redovisning.

Det blev en mycket bra utfrågning där frågorna på det stora hela var både välformulerade och relevanta. Med sedvanlig skicklighet undvek riksbankschefen att trassla in sig i de partipolitiska frågorna och höll sig till frågorna om penningpolitiken. Han var mycket tydlig på frågan om riksbanken skulle styra växelkursen. Han raka svar var nej riksbankens uppgift är att genom räntan styra inflationen. Trots det mycket kärva läget ingöt riksbankschefen ändå visst tålmodigt lugn. Alla finanskriser har ett slut och till slut repar sig ekonomierna. Han hade också en rak och enkel förklaring till att ekonomin emellanåt kommer i kris, hans råd var att orka hålla emot under de goda åren. Hela utfrågningen går att se på riksdagens webbtv på www.riksdagen.se

Inga kommentarer: