fredag 7 augusti 2009

There you go again

Så var det då dags för den traditionella sifferexercisen. Moderatkvinnorna har beställt en undersökning för att vinna gehör för sin åsikt att grupptillhörighet ska väga tyngre vid val av företrädare. Jag är själv en stark förespråkare för att politiken skulle må bra av att man minskade graden av generalisering och att man mer såg till individen. Min hustru som är forskare inom stålbranschen har en bra metod för att driva utvecklingen i den riktningen. När hon blir tillfrågad om platser i nämnder och styrelser brukar hon konsekvent fråga om de kontaktar henne för att hon är kvinna. Om svaret blir tvekan eller ett ja brukar hon konsekvent tacka nej. Jag delar dock uppfattningen att det inte är bra med enkönade organisationer. De riskerar att utveckla ett sekttänkande där de som inte tillhör gruppen demoniseras. Därför tror jag att det bästa vore att fullständigt integrera kvinnorna i Moderaterna och lägga ned Moderatkvinnorna.

SvD SvD SvD

2 kommentarer:

Gail Watt sa...

Jag gärna hålla med i din "svär i kyrkan" om den här frågan.

Anonym sa...

GP !

En klok man som Du har naturligtvis funnit en minst lika klok fru.