torsdag 6 augusti 2009

Vad säger min egna garderob?

Dagens skribenter på Svenska Dagbladets ledarsida kommenterar alla i sina alster olika klädesplagg. Har de måhända haft ett redaktionsmöte där de låtit sig inspireras av varandra. Oavsett hur det är med den saken är det roligt och tankeväckande att läsa om deras syn på kopplingen mellan klädesplagg och politisk inriktning. Jag kan också konstatera att tre av de fyra klädesplagg som nämns på ledarsidan ingår i min egen garderob. Andra får väl bedöma hur väl de sammanfaller med mina politiska åsikter. Ett favoritplagg är klubblazern som inköptes i samband med att jag var kadett på Karlberg i början av 80-talet. Nu börjar tyvärr den förträffliga kavajen från Oscar Jacobson bli blanksliten och får nog förpassas till en nostalgihängare långt in i garderoben. Blazern har haft många förtjänster bland annat som omfångsvarnare. I garderoben finns dessutom ytterligare ett antal trotjänare, tweedkavajer av ull från Yttre Hebriderna. Vid årets besök i Skottland kompletterades dessutom kollektionen med ytterligare två Harris Tweed kavajer med tillhörande västar. I klädskåpet finns dessutom ett antal lammullspullovrar, de är julklappar skickade från svärmor i Yorkshire. Nu är jag inte likt vår arbetsmarknadsminister en fanatisk pulloveranvändare men jag får väl bära dem vid utvalda tillfällen för att visa min sympati med arbetslinjen. Det fjärde klädesplagget som nämns på ledarsidan går inte att finna i min garderob. Jag har faktiskt aldrig ägt en Palestinaschal.

Som vanligt är kommentatorsfunktionen öppen för alla som med sina kommentarer vill förhöja värdet av blogginlägget.

Uppdatering 09.17:
En riksdagskollega påtalade att den här beskrivningen utelämnade mina slipsar. Så även om slipsar inte nämndes på ledarsidan så kommmer här en kort komplettering. Jag bär slipsar med bild av såväl Adam Smith som Highland Cattle tjurar och kor, dock ej på samma slips.


Paulina Neuding SvD Palestinasjal
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.wordpress.com

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Johan Westerholm sa...

Även jag äger en Harris. F-n vore väl annars. Bra smak!

Mvh

Johan