fredag 8 oktober 2010

Praktikanternas sista dag i riksdagen


Den här veckan har jag haft fyra praktikanter, det har varit lärorikt både för dem och för mig. Här följer deras sista blogginlägg från veckan.



Sista dagen

Ja, nu är det sista dagen.. Det har varit så himla kul att få praktisera i riksdagen. Tycker verkligen att alla borde göra det eller i alla fall de som är intresserade av politik.
Under veckan som har varit har jag skrivit en motion om skolmaten, en debattartikel om demonstrationen mot SD och blogginlägg.Vi har också diskuterat mycket och ställt frågor. Så vi har fått arbeta också. Och så får jag ju inte glömma radioinspelningen som vi gjorde igår.Även fast jag var lite nervös så var det ändå riktigt kul. Vi berättade lite om saker som vi hade gjort i veckan och fick lite frågor.Nu på slutet gick vi och kollade lite mer i husen och fotade.Jag kommer att sakna att vara här och önskar att jag kan få praktisera här igen!Vill också tacka Göran Pettersson och Jacob för en bra vecka och att de stod ut med oss! Haha.
/Sandra Hedlund.
Sista dagen:
Det finns inte så mycket mer att säga om den här veckan än att den varit fantastiskt, full av livliga diskussioner och intryck. Hela den här veckan har jag proppats så full av information och fakta att jag är helt trött i hjärnan. Tur att vi fick tid till en sista fotorunda så att vi kan ha kvar minnena på bild, för det mesta är för stort för att komma ihåg (så konstigt som de nu låter.) Vi alla har fått höra att vi varit dåliga på att ställa frågor, men det är bara för att vi inte har några frågor att ställa för att de vi kan komma på redan blivit besvarade. Jag tycker att det har varit en otrolig möjlighet för oss fyra att få vara här och det är verkligen något jag rekommenderar ifall Göran får för sig att ta in fler praoelever. Även fast vi hade riktigt tur med den veckan som vi fick vara här så tycker jag mest att de små sakerna har varit ”häftigast”. Just rundvandringen med Johan Westrin, motionerna och debattartiklarna vi fått skriva och att se hur det är med underjordiska gångar och hissar överallt. Det är nog det som kommer sitta kvar länge, fast det kommer även de större sakerna med (hehe.) Tack till Göran Pettersson och Jacob för att vi fick komma hit!Kommer verkligen att sakna stället!
Lina Fagerberg
Blogginlägg 08102010

Så, idag är sista dagen för oss i riksdagen. Jag längtar inte tillbaka till skolan alls, skulle gärna vara kvar här om jag nu fick. Men man kan ju alltid sätta sig och se på debatter. Kanske inte riktigt samma sak, men men. Jag är glad över att jag fick praoa här, glad över att jag fick vara med om det här. Vi har nog alla lärt oss massor! Det är en helt annan sak att läsa i böcker om hur det går till i riksdagen nu när vi fått gå runt och faktiskt sett hur det går till. Jag tycker att fler borde intressera sig för politiken, för det är ju faktiskt en sån stor del av vår vardag samtidigt som det är roligt att vara en del av hur Sverige styrs. Engagera er!
Jag vill tacka Göran och Jacob för en händelserik(AWESOME!) vecka, det har varit superkul att få vara med.

Tack!
Lovisa Palmberg

Blogginlägg
Den här veckan har varit helt fantastisk.
En sån liten tjej som jag kommer in i Riksdagen är rätt sort.
Som jag nämnde i radioinspelningen så hade jag inte ett stort intresse för politik för en månad sen. De senaste veckorna har jag fått mer intresse p.g.a skolan där vi pratade mycket politik och när jag fick chansen att praktisera i Riksdagen fick jag ännu mer intresse.
Att jobba inom politiken är något jag skulle kunna tänka mig att jobba med när jag blir äldre, det finns aboslut som alternativ.
Idag fick vi gå runt lite i Riksdagen och fotografera en sista gång som ett minne innan vi far härifrån. Detta kommer vara någonting jag kommer berätta för mina barn, och det kommer vara något jag kommer minnas länge länge.
Hela veckan har varit händelsefull och jag har lärt mig mycket som man inte kan få reda på i skolan och på internet. Det är också en underbar arbetsplats, bra arbetsmiljö.

//Amanda Trenter

Inga kommentarer: