Ekots huvudnyhet idag är införandet av studieavgifter för elever från länder utanför EU/EES och Schweiz. Vinklingen som används är att denna reform skulle minska kursutbudet. Förre utrikesministern Jan Eliasson stämmer även han in i klagosången genom en debattartikel i DN. Givetvis innebär reformen att antalet elever från länder utanför EU/EES kommer att minska. Idag är Sverige ett av få länder som ensidigt erbjuder gratis högre utbildning till personer från andra länder. Högskolor och universitet får betalt av staten för utbildningsplatserna och det kan nog förklara vissa universitetsanställdas kritik mot reformen. Reformen går under namnet ” Konkurrera med kvalitet” och du kan läsa mer om den på sidan http://www.sweden.gov.se/sb/d/12675/a/138224. Jag tycker att den är mycket bra och kombinerat med ett utbyggt stipendiesystem för sökanden från fattiga länder kommer den att utveckla det svenska studiesystemet. Problemet för våra universitet och högskolor är inte att de är konkurrenskraftiga om de tvingas ta betalt för sina utbildningar på samma sätt som sina motsvarigheter i andra europeiska länder. Det är den frågan som landets rektorer borde ägna sig åt inte att slåss för statliga pengar till att slumpa ut utbildningsplatser.
Varför är svensk högre utbildning endast efterfrågad om den är gratis? Det är säkert en fråga som vi får anledning att återkomma till.
Andra bloggare om samma ämne: Medelklass Tänk, hacka och le
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
19 kommentarer:
Varför är svensk högre utbildning endast efterfrågad om den är gratis -
Bra frågeställning och helt korrekt.
Reformen är helt korrekt, asburt att tycka att svenska skatetbetalare ska erbjuda gratis utbildning till utländksa studenter.
Jämför med många andra saker som nyligen dragits in, tex är det numera så att svenskar som råkar illa ut utomlands måste återbetala kostnaderna för att hämta hem dem, men gratis utbildning till utländska studenter ska vi ha råd med ??
Man undrar vilken värld Jan Eliasson lever i.
Vilken dum fråga! Dessa studenter vill ha bra utbildning och att dessa slutar komma har inget att göra med kvaliteten i Sverige!
Vi slåss mot varmare länder med betydligt flexiblare lagar OCH arbetsmöjligheter.
Som doktor utbildad i Sverige vet jag att vi står bra till utanför Sverige, bevis för utbildningskvalitet: Problemet är att staten och ni, publiken inte har någon som helst uppskattning för UTBILDNING överhuvudtaget längre. Vi får alla bli racerförare eller rörmokare och låta dem redan rika förbli så!
Till Anonym 10:31:
Tack för ditt bidrag till debatten. Givetvis är utbildning viktig. Men det är som du lyfter fram i ditt inlägg flera faktorer som vi borde konkurrera med. Vad som händer efter genomförd utbildning är viktigt. Jag tänker åstadkomma med lite tankar i den frågan senare.
Du/ditt företag får väl ta och sponsra en student då, jag tror säkert du med din lön skulle ha råd med det men de flesta skattebetalare i detta land har inte råd med sådana dumheter.
Vi har fortfarande världens högsta skattetryck i sverige, det är så absurt med dessa diskussioner innan något gjorts åt detta.
Betala för utländska studenter får andra stå för, absolut inte vi skattebetalare.
Beslutet att införa studieavgifter är i sig inte fel, men att ha dem på en nivå som motsvarar de främsta utländska universiteten visar antigen en okunskap, hybris eller en signal att svenska universitet inte vill ha erfarenhet och impulser från andra än de som kommer från vår egen kultur och samhälle. De främsta internationella universiteten med likande studieavgifter har kraftfulla stipendie möjligheter. De n stipendiefond som är föreslagen kan ge 600-800 studenter utanför EU möjlighet att studera i Sverige – långt under 1 % av alla studenter vid svenska universitet. De välrenommerade universiteten i världen har som riktmärke 20-30% studenter från andra länder. Om något svenskt universitet vill vara med på den utbildnings- och forskningsmässiga internationella framkanten bygger de snabbt upp stipendie fonder själva. Synd att inte vår riksdag insåg detta och inkluderade ett väsentligt större stipendieprogram, men det kanske förhindras av mandatperiodsperspektivet?
///Håkan Billig
Det blir ju bara färre utländska som söka hit. Det känns att det är det som präglas nu i allt ting. . En våg av konservatism och kapitalism!! Så klart kan vi spara pengar hit och dit men på vilken pris? Det här känns en sammanfattning av politikernas bild av den hela utbildningväsandet: Låg prioritering på alla fronter.
Det finns en risk att avgifterna får konsekvenser för universitetens agerande. Staten tilldelar varje universitet en studentkvot, dvs ett begränsat antal studenter som staten betalar för. Skulle universitetet ta in fler studenter uppstår en förlust. Då kvoten av svenska studenter (inklusive det lilla antalet icke-betalande EU-studenter) redan är fylld finns en ekonomisk morot att rekrytera utanför EU/EES. Baksidan av detta är att det finns ingen anledning alls för universiteten att ödsla tid på att rekrytera från EU/EES. Av samma anledning ödlas ingen tid på att få rörlighet mellan svenska lärosäten t.ex. vid valet av masterprogram efter avslutat kandidatprogram. På detta sätt utarmas studiemiljön och Sverige har minskat utbyte med andra länder i vårt närområde.
Till Håkan Billig:
Jag är i grunden positiv till stipendiesystem. När det nuvarande har utvärderats kan det finnas anledning att bygga ut det. Dina siffror rörande utlädska elever vid svenska universitet och högskolor blir lite missvisande då du inte inkluderar alla elver från EU/EES.
Till Darenj:
Jag håller inte med om att denna reform är utbildningsfientlig, tvärtom. Att bara se till volym och bortse ifrån kvalitet är enligt min uppfattning det som är mest utbildningsfientligt.
Det bästa för Sverige skulle vara om man hade gratis utbildning för alla studenter som ville. Samtidigt skulle alla kostnader betalas att ett annat land. Kan man inte hitta ett tredje land som vill stå för kostnaderna så bör utbildningen bara var för dem som bor i Sverige
Skall Sverige betala utbildning för alla möjliga, hur har vi råd med det? Om alla studieplatser inte kan fyllas, skall man dra ner på antalet platser och inte fylla de med vem som helst. Vad är det som säger att en student från Bangladesh har bra förkunskaper? Vi har för många studieplatser i Sverige och de kostar !!
Hej! Visst skall Sverige konkurrera med kvalitet vad gäller den högre utbildningen.
Men, man får inte bortse från fakta, vilket våra politiker gör.
Som läget är idag så dominerar icke-EU studenter på mastersprogrammen. När man nu inför avgiftsbelagd utbildning, så kommer givetvis dessa studenter att välja bort Sverige.
Då kommer vi att stå där med program som ej kommer att kunna
ges därför att en majoritet av
dessa program står tomma, dvs
utan studenter.
Hur har Regeringen och i första hand Moderaterna tänkt där?
Skall vi nu börja lägga ner dessa program , och börja stänga dörrar
till världen utanför EU.
Tänk om andra länder/nationer helt plötsligt bestämde sig för att
"Nu skall vi stänga dörren till
Sverige och EU".
Sverige måste fundera på de ekonomiska konsekvenserna av
att vi inte längre kommer att
kunna ge mastersprogrammen därför
att vi inte längre får några som
söker, därför att studenterna inte
anser sig ha råd att studera i Sverige längre.
Beslutet att avgiftsbelägga våra utbildningar kan också skada sveriges relationer med
många länder/nationer utanför EU.
I värsta fall kan det leda till att länder/nationer beslutar sig
för att kalla hem sina ambassadörer från Sverige på obestämd tid för konsultationer, och i värsta fall besluta sig för
att avbryta de diplomatiska relationerna med Sverige.
Till Anonym 11:58:
Din beskrivning verkar något överdriven. Om den vore korrekt så är det skrämmande. Har vi alltså bedrivit mastersprogram som inte har några sökanden från Sverige eller EU/EES.
De utrikespolitiska konsekvenserna som du skissar synes också överdrivna. Hur ser det ut i andra EU länder som har de reglerna vi nu inför?
Nej, de kraftiga reaktionerna från vissa universitets- och högskoleanställda visar nog på att det nuvarande systemet har varit skevt. Det har skapat utbildningar som det inte funnits efterfrågan på om det inte varit för prisdumpningen.
Visst är de utrikespolitiska konsekvenserna i inlägget ovan mycket överdrivna.
Men det kommer att bli konsekvenser för utbildningarna. Om vi tittar på de tekniska högskolorna, så har vi där civilingenjörsprogram med svenska studenter, och mastersprogram med utländska. De senare är tvååriga, och motsvarar de sista två åren på civilingenjörsprogrammen. Detta har lett till att man har, trots det vikande intresset för ingenjörsstudier hos svenska studenter, god tillgång till intresserade studenter och därför kunnat ge avancerade kurser inom smala ämnen, till stor nytta för svensk industri. Om nu de utländska studenterna försvinner, så kommer dessa kurser att läggas ner, eftersom det inte lönar sig att ge en kurs för 2-3 personer. Vilket alltså svensk industri kommer att förlora på, då de inte längre kommer att ha tillgång till ingenjörer med spetskompetens från svenska tekniska högskolor.
I sammanhanget är det väl också intressant att titta på vad som händer när utbildningen är avslutad...
åker studenten hem, eller stannar de kvar i Sverige (och konkurrerar med svenska medborgare om jobben)?
USA har - eller åtminstone har haft - en regel som hindrar den som har haft studentvisum att omedelbart efter avslutade studier ta arbete i landet. Detta för att studentens hemland (som ofta betalat utbildningen) ska få nytta av sin investering.... Exakt hur det är formulerat vet jag inte - men det går att ta reda på. Jag tror gränsen är två år efter avslutade studier.
Slutsats: ser man utbildingen av utomeuropeiska studenter som något som ska hjälpa Sveriges internationella relationer, så bör man förvissa sig om att studenterna verkligen åker hem och ägnar sig åt att bygga upp sina ursprungsländer, i stället för - som ofta är fallet - stanna kvar som invandrare i Sverige.
Tvärtom. Utländska studenter vid svenska universitet har haft mycket svårt att stanna kvar och jobba i sverige - det är långt ifrån regel att de efter avslutade studier invandrar hit. För att få maximal avkastning på vår investering i deras utbildning så borde vi självklart göra det så enkelt som möjligt för dem att jobba här - tex. genom att låta dem stanna ett tag för att söka jobb, och inte som nu kasta ut dem dagen efter examen.
Svar till anonym 12.41
Då har vi olika erfarenheter... Det kanske också varierar mellan olika ämnen.
Hur som helst så borde riksdagen klargöra vad avsikten är med att ge utbildning till andra än svenska medborgare: är det primärt för Sveriges bästa, eller en del av biståndspolitiken?
Du menar att jag inte inkluderar studenter från EU. Presentera gärna dina siffror som överbevisar mig att vi har många utländska studenter även från EU länder (jag har inte sett dem som jobbar på universitet i landet, men däremot på andra universitet i utlandet, med undantag av kanske Finland). Jag vet inte riktigt vilken erfarenhet du har, men det är så att vi har få utländska studenter på svenska universitet, men massor av svenskar som är utomlands och "utnyttjar" andra länders system. Exv är veterinär utbildningen i Danmark befolkad till stor del av svenska ungdomar. Hälften av alla som får läkar-legitimation i Sverige är utbildade utomlands (de flesta svenska ungdomar)vilket är ett mycket viktigt kunskapstillskott, men vi har inte i motsvarande grad studentre från andra länder på dessa utbildningar i Sverige. Men du har tydligen statistik som visar att vi har alltför många utlänningar på svenska universitet, att det är en nationalekonomisk förlust etc. Kanske hade du något underlag som gav stöd för detta när du röstade i riksdagen som inte är känt av oss andra. Eftersom jag är en vän av fakta och goda beslutsunderlag tar jag gärna del av detta
///Håkan Billig
Du har helt rätt i att finansieringssystemet är orsaken till protesterna från universitetsvärlden. Faktum är ju att om universiteten hade mer pengar - eller åtminstone lika mycket - och mindre studenter så borde man kunna få mycket bättre resultat. Lärarna skulle ha mer tid till att hjälpa enskilda studenter att förstå kursinnehållet, och - inte minst ha tid till egen forskning vilket är en förutsättning för att kunna ge undervisning med kvalitet.
Dagens system där man mer eller mindre säger till lärarna att: "Godkänn, annars får Du spartken!" är mindre bra. (Tyvärr, så är det ju så också - om inte tillräckligt många studenter klarar tentan, så får ämnet mindre pengar och man tvingas säga upp folk.)
Skicka en kommentar