söndag 20 januari 2008

Vilket parti tillhör Fedrerley?

Det sägs ofta att vi lever i ett mediesamhälle. Detta är också giltigt för politiken. Därför blev jag rätt förvånad när en av Sveriges mest medieexponerade politiker visade sig vara i stort sett okänd hos allmänheten. Endast cirka 4 % visste att Fredrick Federley var centerpartist. Måhända var det så att de kände igen Federley men inte kunde placera honom i centerpartiet. Det kan nog ligga något i det, Federley är en udda fågel i centerpartiet. Om jag inte vetat att han var centerpartist skulle jag nog fått gissa rätt många gånger innan jag placerat honom rätt. Hur som helst visar undersökningen att väljarna har stora kunskapsluckor när det gäller den svenska politiken. Det gamla uttrycket stämmer än. Väljarna är intelligentare än de är kunniga. Vi får hoppas att uttrycket inte är tillämpligt på opinionsundersökningar.

På SvD:s hemsida kan du testa dina kunskaper om olika rikspolitikers partitillhörighet.

SvD

3 kommentarer:

Anonym sa...

VEM i hela fridens namn e federley?!? Och finns det öht någon anledning varför man ska känna till honom? Om han har föreslagit några dramatiska åtgärder (som tex att work for welfare är en bra idé) tror jag att folk snarare känner igen hans förslag än honom själv som person. Varför skulle man det?

/Lotta

Göran Pettersson sa...

Nej varför skulle man det. Men Fredrick Federley är väl den politiker som mest personifierar det nya mediesamhället. Om inte ens han är igenkänd av väljarna då är det väl ingen som är det utanför partiledarkretsen. Om det innebär att det är frågorna och politiken som får genomslag och inte personerna så inte mig emot. Tyvärr tror jag att sakfrågorna får ännu mindre genomslag.

Anonym sa...

Federley har en ideologisk tyngd som jag önskar att fler politiker försetts med.
Väldigt litet löst tyckande, utan snarare argument med förankring. Skicklig yta, men också med ett värdesystem som hänger ihop på djupet.

En mer utstuderad produkt av mediesamhället är väl i så fall Reinfeldt?
Ett varumärke utan substans, annat än försäkringen att vara i "ständig förändring" och sträva efter "fortsatt förnyelse"?

Nej, Du måste inte svara - och nej, jag röstade på alliansen, men dessvärre inte på Federley =)

/Anders