söndag 26 juni 2011

Varför så kritiska mot Juholt?

På midsommarafton stötte jag på några bloggläsare som konstaterat att jag inte var särskilt positivt inställd till Håkan Juholt. Det gav mig anledning att stanna upp och fundera över om skälen till min kritik. Är det måhända dags för omprövning?

Vad skiljer Håkan Juholts agerande som partiledare från Göran Perssons och Mona Sahlins? Jag tycker att Peter Wolodarski och Göran Skytte på DN:s respektive SvD:s ledarsida bidrar till att förklara min kritiska inställning till Håkan Juholt. Peter Wolodarski fokuserar på Juholts sätt att ansvarslöst ge sig på grundstenarna i den svenska ekonomiska politiken, pensionsuppgörelsen och budgetreglerna. Göran Skytte inriktar sin kritik mot Håkan Juholts till synes outsinliga förmåga att haspla ur sig plattityder.

Jag är bekymrad över att det största partiet i Sveriges Riksdag valt en ledare som på grund av okunnighet eller bristande ansvarskänsla väljer att skada långsiktigheten i den svenska offentliga ekonomin. Många länder i Europa genomlider just nu finansiella kriser på grund av att politiker som Håkan Juholt givits för stort inflytande. Av dessa skäl finns till all anledning att fortsätta att granska och vid behov kritisera Håkan Juholt.

Bloggar:
Fredrik Axelsson

2 kommentarer:

Sumatra sa...

"He has been missunderestimated" sa George W Bush i något sammanhang, men menade givetvis att denne "he" hade blivit för underskattad. När det gäller Håkan Juholt däremot så har denne nog blivit "missunderestimated", d.v.s inte tillräckligt underskattad. Han är inte så illa som han verkar. Han är värre.

Mona Sahlin, som ser ut som om hon har sina främsta meriter från motorhuven på en raggarbil och talade till folket som om de vore små barn, kommer att, i historiens ljus, framstå som en flyktad dröm för Rörelsen. Det kommer Håkan att se till. De borgerliga är att gratulera. Upplagt för en tredje mandatperiod, som manna från himlen.

Grottolle sa...

Men att Fredrik Reinfeldt är väldigt trög i sitt tänkande det vet vi alla. Men kan ingen hjälpa han förstå att han sitter i en regering som har minoritet i riksdagen i en del frågor. Det förhållandet har då Håkan Juholt förstått.