måndag 8 september 2008

Tillfälliga premier sällan bra

Den som har följt den här bloggen vet nog att jag varit mycket kritisk till systemet med miljöbilspremien (du kan läsa mina tidigare inlägg här). Den här typen av belöningar blir ofta mycket populära men de leder inte sällan till att marknaden blir ryckig vilket i längden skadligt. Inför att en premie införs avstannar försäljningen i väntan på att lagen ska träda i kraft. Under tiden premien finns blir försäljningen konstlat hög och når sin topp just innan premien tas bort. Därefter blir marknaden iskall. I värsta fall går marknaden sedan att väntar på att en ny premie ska införas. Allt detta leder till en kostsam ryckighet och den konstlade efterfrågan bidrar också till att prissättningen inte alltid gynnar konsumenten.
När jag håller föredrag om mitt liv i riksdagen så brukar jag lyfta fram just miljöbilspremien. Det är ett populärt beslut som är dåligt. Oppositionens kritik mot förslaget har inskränkt sig till att det borde ha varit högre och mer omfattande. När det gäller avskaffandet av förmögenhetsskatten så förhåller det sig tvärtom. Det är ett beslut som långsiktigt är bra för Sverige, däremot är det inte särskilt populärt opinionsmässigt. Det är detta som är politikens dilemma.
Sydsvenskan SvD DN
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.wordpress.com
Twingly
Andra bloggar om:

1 kommentar:

Leif Ekstedt sa...

Din analys är för dagen klockren.
Miljöbilspremien har väl nått vägs ände och andå fyllt sin uppgift.
Däremot begriper jag inte varför dieselskatten höjts och dessutom fordonsskatten på dieselbilar blivit högre. En diesel med partikelfilter släpper ut mindre skadliga ämnen och dessuto är åtgången bränsle per mil mindre än för bensinbilar.
Vad gör regerineg om vi kan konvertera rent vatten till drivmedel - jo beskattar vattnet.
Även en moderatledd regering höjer skatter oftast i form av avgifter.