måndag 14 december 2009

Captain on the bridge!

I amerikanska flottan möts fartygschefen av kommandot ”Captain on the bridge” när han personligen kliver upp på kommandobryggan. När Fredrik Reinfeldt idag deklarerar att han är tillbaka och ämnar ta befälet över inrikespolitiken så tycker jag att det är att jämställa med när fartygschefen äntrar kommandobryggan då situationen är bekymmersam. Särskilt lovande tycker jag att det är att vår statsminister inte duckar för opinionsmätningarna utan rakt ut signalerar att det nu kommer att krävas krafttag. Så ska det låta!

SvD Expressen

3 kommentarer:

Leif Ekstedt sa...

Han kanske firar återkomsten med ett allvarligt samtal med vissa ,som kunnat hantera saker och ting på ett bättre sätt?
Han förväntar sig mer perfektion i hanteringen tror jag mig förstå.

Staffan Strömbäck sa...

Göran, det hedrar dig att du - som varande grönklädd - snappat upp en del navala uttryckssätt. Dock, uttrycket "kommandobrygga" hör du knappast någon blåklädd använda, men desto oftare av personer med begränsad sjövana.

Eftersom du verkar vara en klok och trevlig person, hjälper jag dig gärna att hitta i sjöterminologiska djungeln.

Om jag inte kommer ihåg helt fel, det var ju några år sedan jag trampade däck, kan jag meddela att det korrekta uttrycket på svenska örlogsfartyg är "chefen på bryggan".

Anonym sa...

Vad är det för fel med- "Jag tar befälet" ?

Det ger en tydlig markering om vem som leder och tar ansvaret för det. Något som vi som fortfarande bär uniform saknar i ökande omfattning....