fredag 30 mars 2012

Dåligt bäddat för efterträdaren

Igår avgick försvarsminister Sten Tolgfors. Jag har läst ett antal moderata försvarspolitikers kommentarer runt avgången och blivit lite förundrad. Samtidigt som kommentarerna är mycket sympatiska och mänskliga så kan de bidra med att skapa svårigheter för efterträdaren. När Tolgfors tillträdde gjorde hans företrädare starten onödigt svår genom att medvetet ge spridning av ett öknamn på sin efterträdare. Sten Tolgfors fick en mycket svår start som försvarsminister. Han hade att genomföra ett antal svåra och i organisationen impopulära reformer. Mycket av det som genomförts har gått bra men mycket stora utmaningar ligger framför oss. I det korta perspektivet är ekonomin i balans men bortom 2014 tornar problemen upp sig. På det utrikes- och säkerhetspolitiska planet har Sten Tolgfors varit den bäste försvarsminster jag upplevt. Han har sagt det som en del av tidigare försvarsministrar förhoppningsvis tänkt och förstått men inte uttalat. Samtidigt har han också varit tydlig med att han har haft att följa den säkerhetspolitiska linje som riksdag och regering bestämt. Det som jag haft svårare att förlika mig med är den skruvade retoriken. Jag tycker kortsiktiga resultat såväl ekonomiska som rekryteringsmässiga tagits ur sitt sammanhang och överdrivits. Om Försvarsmakten drar för hårt i bromsen och därigenom inte genomför beslutad verksamhet så är det dåligt även om det leder till ett underutnyttjande av anslaget. När en ny VD tillträder brukar han eller hon under det första kvartalet ta fram alla försluster för att därefter ha ett rent bord. Jag tror att en tillträdande försvarsminister också har behov av att få utgångsläget rensat från felaktiga förhoppningar. Därför är det en dålig välkomstpresent att skönmåla dagsläget och underskatta de kommande utmaningarna. SvD Mikael Holmström SvD Ekot DN

4 kommentarer:

Entreprenören sa...

Han har ju onekligen skramlat och skönmålat så föregångarns smeknamn var välförtjänst

Däremot så tycker jag synd om Tolgfors efterträdare som övertar ett försvar i samma typ av balans som en sten i jämviktshastighet.

Anonym sa...

Göran, du skriver:

"På det utrikes- och säkerhetspolitiska planet har Sten Tolgfors varit den bäste försvarsminster jag upplevt"

Borde en försvarsministers paradgren inte vara (nationell) försvarspolitik?

Officer

Anonym sa...

Gustav Wasa sa...

Om Reinfeldt inte utnämner Anna Ibrisagic till ny försvarsminister, så minskar han möjligheterna att stärka sitt partis andel av unga, utlandsfödda, kvinnliga och norrländska röster i valet 2014.

Med Elmsäter-Svärd som tjänsteförrättande försvarsminister har han gott om tid att leta rätt på henne någonstans mellan Bryssel och Luleå.

Hon skulle bli en orädd försvarsminister med egen personlig erfarenhet av vad det innebär att sakna värnkraft mot en hegemonisk granne.
---
Anna Ibrisagic representerar Moderaterna i Europaparlamentet

De senaste sju åren har jag representerat Moderaterna i Europaparlamentet i Bryssel. Jag är ledamot i utskottet för utrikesfrågor samt i underutskottet för säkerhet och försvar.

Jag började min livsresa i Bosnien 1967. Där utbildade jag mig till översättare och tolk i tyska, ryska och engelska.
Jag har också läst ekonomi, musik på operalinjen och arbetat som musiklärare. När kriget i Bosnien bröt ut åkte jag 1992 till Sverige och bosatte mig i Luleå. Jag har alltid haft ett brinnande intresse för min omvärld, oavsett om det har rört sig om mitt Luleå, Norrbotten eller om Europa. Mitt politiska engagemang bottnar i min önskan att själv påverka min vardag och min framtid. Jag var så innerligt trött på att det alltid fanns någon klåfingrig socialdemokratisk politiker som påstod sig veta bättre vad som var bra för mig än vad jag själv visste. Därför ställde jag upp i kommunvalet 1998. Sedan dess har jag hunnit med både kommun- och rikspolitiken.

Wiseman sa...

Väl beskrivet, Göran.