tisdag 20 november 2007

Intolerant tolerans

En av dagens viktigaste ledare kommer tyvärrinte att ha så många läsare som den förtjänar. Det är teologen m.m. Magnus Malm som på tidningen Dagens ledarsida skriver om bristen på riktig åsiktsfrihet. Hans ord är mycket tänkvärda. Jag har själv ofta framfört att debattklimatet i många stycken blivit mer intolerant. Den som inte tycker ”rätt” ska brännmärkas. Vi har rörelser som driver på mot åsiktsfrihet och kallar det tolerans. Moderaternas partistämma tog ett beslut om könsneutrala äktenskap. Jag anser, vilket jag skrivit om här på bloggen, att vi istället för att omdefiniera äktenskapet skulle ha återlämnat det till kyrkan. Men en bra sak i partistämmobeslutet var att vi tydligt gav trossamfunden rätt att handla efter sin övertygelse. Jag befarar att det bara är en tidsfråga innan krav kommer att ställas på att alla samfund och präster, med hot om straff, ska tycka lika. Jag hoppas att jag har fel.

__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: