måndag 12 november 2007

Överger Mona Sahlin Göran Perssons finanspolitik?

Dagens ledare i Aftonbladet tar upp en fråga som jag tror blir central i valrörelsen 2010, hur ska socialdemokraterna betala sina välfärdssatsningar? Under Göran Perssons tid som finans- och statsminister har socialdemokraterna i många stycken fört en ansvarsfull budgetpolitik. Även om man inte genomfört några viktiga reformer för att få ekonomin att fungera bättre så har man i alla fall sett till att i stort sett balansera inkomster och utgifter. Med Mona Sahlin vid rodret hörs nya signaler. Redan årets socialdemokratiska budgetmotion andas att det är nya tider. Socialdemokraterna, troligen mot Pär Nuders råd, öppnar för nya budgetprinciper där man låter kommande generationer stå för dagens utgifter. Är Sverige på väg att få en ny politisk karta? En karta där det är de borgerliga partierna som står för den ansvarsfulla finanspolitiken och socialdemokraterna som kännetecknas av att försöka att både äta kakan och ha den kvar? Jag tror att så är fallet. Alliansregeringen har surrat sig vid masten, man kommer inte att tillåta sig att riskera statens finanser för kortsiktiga opinionsvinster. Garanten för denna politik är finansdepartementet och dess chef Anders Borg. Jag tänker lämna allt stöd jag kan från min plats i finansutskottet.

Andra bloggar om:

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du att det är helt okey att riksdagsmän pingar in sina bloggposter till tidningarna via Twingly och Bloggportalen?

Jag tycker personligen att riksdagsledamöter har fått en rätt stor plattform genom att bli invalda till riksdagen. Jag tror inte att man från tidningarnas sida avsett att bereda professionella politiker ytterligare utrymme utöver vad de automatiskt kan få genom sitt mandat och debattsidor och annat.

Men det kanske är en moderat strategi vi anar bakom detta? Se till att tala så högt och tydligt i alla sammanhang så att småfolket inte längre hörs…?

Göran Pettersson sa...

Hej anonym!

Som du säkert förstår så tycker jag att det är rätt att som riksdagsledamot även delta i debatten med bloggposter och genom pingar till Twingly och Bloggportalen. Om jag inte tyckte det skulle jag givetvis inte göra det. Jag tror inte att problemet i svensk politik är att våra riksdagsledamöter är för aktiva i debatten. Genom att som riksdagsledamot göra sig tillgänglig via en blogg ges medborgarna en möjlighet att skicka kommentarer. Det var den möjligheten du tog. Även om jag i den här frågan har en annan åsikt än du så uppskattar jag att fick ta del av din. Den fick mig att stanna till och fundera men inte att ändra uppfattning.

Anonym sa...

Bara en kommentar om din presentation av dig själv. Det vore kanske på sin plats att nämna partitillhörighet för att läsaren ska få en känsla för var du kommer ifrån. Att du är borgerlig framgår men av vilken schattering?

Göran Pettersson sa...

Hej Jens!

Tack för ditt förslag till utveckling av bloggen. Jag håller just på att bygga upp en ny hemsida på dinledamot.se där kommer det finnas mer personinformation. Intill dess finner du mer info på http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0558039843819

Mvh!
Göran