torsdag 15 november 2007

Nästan helt rätt, Lotta Gröning!

Lotta Gröning framför i Aftonbladet att LO borde frigöra sig från socialdemokraterna. I det avseende tycker jag att hon har helt rätt. Jag tror LO skulle få en mycket större trovärdighet hos oss andra riksdagspartier om man blev en partipolitiskt oberoende fackförening. Trots att jag hyser stor respekt för Wanja Lundby Wedin som person så har jag svårt att lita på hennes avsikter när hon uttalar sig som LO-ordförande. Hon sitter trots allt i socialdemokraternas partistyrelse och organisationen hon företräder verkar som en socialdemokratisk kampanjorganisation. Lotta Gröning föreslår i sin artikel att LO ska kalla sig ”oberoende socialdemokratisk”, här tycker jag att hon har fel. Ta steget fullt ut och frikoppla LO från partipolitiken, här har LO mycket att lära av Saco och TCO.

Läs även andra bloggares åsikter om

Inga kommentarer: