lördag 22 mars 2008

The Long Tail

Sedan 15 november 2007 producerar jag och Jacob Birkeland varje vecka ett politiskt talradioprogram, dinledamot.se. Programmet finns tillgängligt via Internet och det är också möjligt att prenumerera på det via RSS eller via e-post (i det senare fallet skickar ni bara namn och e-postadress till Jacob). Sedan en knapp månad tillbaka sänder vi också programmet via traditionell rundradio i Norrtälje (Radio Roslagen). Vi är givetvis öppna för att låta andra radiostationer sända vårt program, om du är intresserad av det så hör av dig.

Till dags dato har vi haft nästan 1500 nedladdningar av våra program. Man kan fundera över om det är mycket eller lite. Om man beaktar hur få medborgare som kommer till politiska möten så tror jag nog att många av mina kollegor blir gröna av avund när de hör siffran. Jämför jag å andra sidan med publiken min gamle värnpliktige Kristan Luuk hade i melodifestivalen så är 1500 skrämmande lågt. Jag tror att politisk talradio har framtiden för sig och att potentialen för programmet är avsevärt högre än dagens knappt hundratalet nedladdningar per avsnitt. En intressant observation är att gamla avsnitt fortfarande laddas ned. Detta är ett bevis på fenomenet ”The Long Tail”. Tack vare de elektroniska lagringsmöjligheterna finns alla inspelade avsnitt tillgängliga. Detta gör att även gamla avsnitt lyssnas på ännu. Det är slående att vårt första avsnitt därigenom är det totalt sett mest avlyssnade. Om du har synpunkter, kommentarer och idéer om programmet så hör av dig. Enklast når du mig via e-post.
_________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: