onsdag 26 mars 2008

Obama och Clinton - Drömduo för John McCain

Jag har tidigare skrivit om att John McCain gynnas av det demokratiska ”inbördeskriget”. Men frågan är om han inte skulle gynnas ytterligare av om Obama och Clinton ställde upp i presidentvalet i november tillsammans. Till skillnad från många tror jag inte att Clinton är ett särskilt lyckat vice presidentval för Obama. Med i boet kommer också en tidigare president som kommer vara ett kraftigt störmoment. När det gäller att vinna valet så tror jag inte heller att Hillary Clinton kommer att vara ett särskilt bra VP val. Hon är en av de amerikanska politikerna som alltid kommer högst i mätningar av väljarnas negativa uppfattningar. Med Obama och Clinton på samma valsedel så kommer demokraterna att stöta bort många väljargrupper som istället kommer att rösta på John McCain. När det gäller en valsedel med den andra ordningsföljden d.v.s. Clinton och Obama så har jag svårt att se varför Obama skulle acceptera den. Dels talar allt för att han kommer att vinna det demokratiska primärvalet, dels är han ung och kan komma att få nya chanser att bli president. Dessutom ter sig vicepresidentrollen under Hillary Clinton med make som tämligen begränsad.

När jag bestämde mig för att stödja John McCain i det amerikanska presidentvalet stod han i oddset 1:38. Idag har oddset sjunkit till 1:2,50. Jag anser att även det är ett attraktivt odds.
Aftonbladet
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: