onsdag 5 november 2008

"Den politiska talradion" om amerikanska presidentvalet

I dagens avsnitt av den politiska talradion resonerar vi om konsekvenserna av det amerikanska presidentvalet.
Vilka utmaningar står den nye presidenten inför? Hur sker tillsättningen av det stora antalet politiska tjänstemän? Vad innebär valet av Barack Obama för relationerna mellan USA och Europa? Påverkas Mona Sahlins negativa inställning till USA av valet?

Du kan lyssna på programmet genom att klicka på playknappen på spelaren här nedanför.












SvD DN Aftonbladet
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

En dag i Göran Petterssons liv (m)

Att hitta en praktikplats i riksdagen är ingen lätt uppgift, framförallt inte när det är plenifri vecka. Som tur är finns det sådana som Göran Pettersson som inte är sen med att ta emot ett värvningsförsök till moderaterna!
I alla fall vågade jag att tillbringa en HEL dag med en före detta Överste löjtnant Pettersson utan en blekaste aning vad som skulle vänta. Förväntningarna var noll, antog att jag skulle kolla på när Göran sorterade mail.
De första två timmarna flöt på, samhälls intresserad som man är måste man ju passa på att diskutera politik med någon som verkligen är kunnig. Så diskussionerna svängde mellan allt från Amerikanska presidentvalet till Anders Borgs räddningspaket till FRA lagen. Samtidigt som Göran tränade upp sin simultanförmåga genom att städa sitt skrivbord. Även om jag inte alltid höll med i alla frågor så var det mycket givande att höra från lite andra synvinklar och vetskapen hur åsikterna kan vara olika inom ett och samma parti.

Efter lunch begav det sig till ett seminarium av SIND.NU om Public Private Partnership, oerhört intressant, tom så intressant att jag hoppade över min träning på kvällen för att gå på andra delen (eller var det för gratis fikat?).

Sammanfattningsvis var det ett mycket lyckat besök, har fått höra argument av en riktig politiker, fått insikt vad en riksdagsledamot gör en dag och diskuterat framtiden i en bransch jag mycket troligt kan hamna i.
Efter besöket kan jag konstatera att min syn på politiskt arbete verkar mycket givande och intressant. Att få pengar för att diskutera samhällsfrågor, kan knappt bli bättre! Dock tror jag att jag kommer att fokusera på att utbilda mig i en högskola och skaffa ett arbete innan jag funderar på en politisk karriär. Jag tycker att ett problem i Sveriges politik är att många riksdagsmän börjar i ungdomspartierna och avancerar till riksdagen utan varken något tidigare jobb eller eftergymnasialutbildning. Problemet är att de stannar där och kan inte kan komma därifrån med en liknande lön.
Arbetslivserfarenhet tror jag även kan gynna politikern genom att få en större inblick i arbetslivet.

Ola