lördag 15 november 2008

Har Per Åsling talat med sina kommunalpolitiker?

Det finns en koppling mellan utgifter och inkomster. Om man tillåter sig att bortse från den är det enkelt att vara skattepolitiker. Jag tror att det till stor del är det som centern har tillåtit sig att göra när man redovisar sina tankegångar om en ny svensk skattepolitik. Jag kan inte påminna mig att centerpartisterna i riksdagen har varit särskilt aktiva i att försöka minska statens utgifter. Hur som helst delar jag centergruppens uppfattning om att vi ska arbeta för ett lägre skattetryck men för att en sådan politik ska bli möjlig krävs det att man först tar sig an staten och kommunernas utgifter och alltid strävar efter kostnadseffektiva lösningar. Jag undrar verkligen om centerns skattegrupp har berättat det för sina partikamrater ute i kommunerna?
SvD
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tillväxten ger väl också ett utrymme för skattesänkningar?

För övrigt vill jag påstå att mycket av ineffektiviteten ligger hos landstingsmonopolet... det är inte optimalt att använda 2/3 av läkares arbetstid till pappersarbete istället för läkararbete.

Anonym sa...

Till och med centern har nu förstått att värnskatten skall bort, när ska ni komma med en vettig förklaring till valsveket om värnskatten? Ni har verkligen förlorat trovärdighet i skattefrågorna, endast valfläsk till gråsossarna i denna debatt, skärpning!