tisdag 2 december 2008

Minns Östros och Sahlin British Leyland?

Nu verkar det som om även Thomas Östros har hoppat upp på ”förstatliga Volvo”-vagnen. Det är mycket förvånande då han annars brukar vara rätt så vettig i frågor som gäller frihandel, konkurrens och privat företagande. Givetvis visade han ju en helt annan sida under processen med att sälja statliga bolag men det var väl inte p.g.a. övertygelse utan av rent populistiska skäl. Att Thomas Östros nu hänger sig till att förorda förstatligande av personbilsindustrin visar nog snarast på hur hårt Mona Sahlin håller i sina underhuggare. För inte kan det väl vara så att Thomas Östros verkligen tror på det han säger?

Hur som helst så rekommenderar jag alla som tror att svensk personbilsindustri skulle vinna på att förstatligas att studera det brittiska exemplet. 1975 så gick den dåvarande labourregeringen in och tog över huvuddelen av ägandet av den brittiska fordonsindustrin. Vem minns idag British Leyland? Jag hoppas verkligen inte att vi får en motsvarighet i Sverige, ”Svenska bil”. Det kanske finns de som kommer ihåg ”Svenska varv”?

Nej lösningen för svensk personbilsindustri står antagligen att finna inom någon annan livskraftig fordonskoncern. Jag tror att vi under den närmaste tiden kommer att få se ett antal spekulanter på banan.
SvD DN
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

3 kommentarer:

Volvoarbetare sa...

Men när det gäller banker var det tydligen inga problem.....

Synd att man inte jobbar på en bank i närheten av Stureplan, då hade pengarna regnat som manna från himmlen, både i goda som dåliga tider... ja ja, nu står man på govet i fordonsindustrin, och då är det tydligen inte lika intressant....

Göran Pettersson sa...

Garanti- och stabilitetspaketet för finanssektorn har inte tillkommit för att för skydda dem som arbetar i banksektorn. Programmet är till för att hålla den samhällsviktiga finanssektorn igång. Om detta inte hade gjorts så skulle hela samhället inklusive industrin fått förödande problem.

Inte din ledamot sa...

Det är ju tur att fordons- och verkstadsindustrin inte är samhällsviktig (och inte är fokuserad till Sthlm-området) så GP kan fortsätta peka finger.

Synd bara för Volvo att de inte har en lika stark lobby som skivindustrin & kultureliten (fokuserad var?), för då hade det inte varit snack om att "anpassa sig till den nya marknaden". I stället kunde då Svenska bilindustrin fått hjälp av staten att stämma alla barnfamiljer som åker kollektivt, cyklar eller kör importerad bil.(=stöld)