måndag 1 december 2008

Vad säger Mona Sahlin nu?

Jag har länge efterfrågat en öppnare säkerhetspolitisk debatt. Idag fick jag som jag ville även om det inte var de progressiva krafterna inom socialdemokratin som stod för startskottet. Istället var det en stor skara Natomotståndare som i en Brännpunktartikel lyfte fram bristen på säkerhetspolitisk debatt. Jag tycker att undertecknarna har rätt när de påtalar att det förs en falsk säkerhetspolitisk diskussion i Sverige. Under en mycket lång tid har den svenska försvars- och säkerhetspolitiken stegvis förändrats för att idag strategiskt bygga på ett europeiskt samarbete. I försvarsberedningens rapporter framgår det mycket tydligt att Sverige räknar med att hjälpa våra grannländer i händelse av konflikt och att vi också räknar med att själva få hjälp om vi bli attackerade. Samtidigt fortsätter många, framförallt socialdemokrater, att lyfta fram vår militära alliansfrihet. Egendomligast blev det nog när Mona Sahlin från talarstolen i Almedalen utropade ”Aldrig Nato”. Jag kan bara se två förklaringar till hennes uttalande. Antingen är hon helt bortkommen när det gäller den svenska försvars- och säkerhetspolitiken eller så är hon en hycklare av högsta rang.

Endast ett fåtal av de många undertecknarna till dagens debattartikel är för mig kända namn. Men i några fall är jag rätt bekant med deras politiska gärning. Per Gahrton, Gudrun Schyman och Maj Britt Theorin är ju kända namn som tidigare gjort sig kända för diverse radikala utspel.

Det blir intressant att följa hur socialdemokraterna hanterar detta utspel. Min gissning är att de kommer att försöka tiga ihjäl frågan. De mer utrikespolitiskt moderata krafterna inom socialdemokraterna vågar sig väl knappast upp på banan. Risken är då uppenbar att de kommer att slås ned av en utrikespolitiskt alltmer populistisk partiledare i form av Mona Sahlin. Jag tror att många socialdemokrater redan längtar tillbaka till tiden då partiet leddes av Göran Persson.
SvD
__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob Birkeland på
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: