måndag 10 december 2007

Jag kommer att följa testamentet när jag nominerar

Fredsforskaren Jörgen Johansen framför i Sydsvenskan att den norska nobelpriskommittén bröt mot Alfred Nobels testamente när man tilldelade årets fredspris till FN:s klimatpanel och Al Gore. I testamentet stipuleras att priset ska tilldelas den ”som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser”.
Som riksdagsledamot har jag nomineringsrätt till fredspriset. När jag nyttjar denna rätt nästa år tänker jag följa Alfred Nobels testamente. Dock tänker jag på onsdag gå och lyssna till klimatpanelens ordförande Rajendra K. Pachauri och Al Gore när de talar i riksdagen.

________________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Anonym sa...

Även om jag är tveksam till Al Gore som mottagare av fredspris, av många olika skäl, så måste man väl ändå tillstå att testamentets formulering är så öppen i och med skrivningen om "folkens förbrödrande" att man kan ge priset till vem som helst för vad som helst utan att bryta mot testamentet?

Däremot kan man ju tycka att den norska nobelkommittén skulle vara lite mer försiktig med vem de ger priset till, om inte annat för att bibehålla dess status. Den lilla status som är kvar sedan priset gavs till Arafat, och det är ju inte så mycket det.