fredag 28 december 2007

Konservativ finanspolitik gillas av "gråsossar"!

Varför går Anders Borg hem hos sossar frågar sig Lotta Gröning i dagens krönika i Aftonbladet. Som ett av skälen lyfter hon fram politiken han för. Där tror jag att hon har rätt. De viktigaste åtgärderna som Alliansen genomfört är jobbpolitiken. Politiken har styrts bort ifrån skapandet av bidragsberoenden. Det har blivit en större ekonomisk skillnad mellan att ta ett jobb och att inte göra det. Resultaten har inte låtit vänta på sig, ett stort antal arbetslösa har hittat nya anställningar och idag är det fler som arbetar än någonsin. Däremot anser jag att Lotta Gröning har åtminstone delvis fel när hon säger att konservativa moderater tycker illa om Anders Borg. Den finanspolitik som vår finansminister står för, att ha ordning på statens finanser och under ordnade former sänka skattetrycket, är i allt väsentligt konservativ. Jag räknar mig själv till kategorin konservativa och jag håller Anders Borg som en av de absoluta bästa i regeringen. Däremot kan det nog vara så att de moderater som inte lärt känna Anders Borg kan vara lite skeptiska. Det är lätt att döma hunden efter håret.
Hur kommer det sig då att ett antal socialdemokrater gillar Anders Borg. Jag tror att många ”gråsossar” gillar en tydlig finanspolitik som premierar arbete. Likaså tror jag att man uppskattar en finansminister som håller i statens pengar. Det blir intressant att följa opinionen när oppositionen börjar presentera en gemensam ”regeringspolitik”. Eller är det så att vi inte får se någon sådan.
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly intressant

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Som fredsaktivist i kriget mellan höger och vänster gillar jag när kloka människor på ömse sidor finner varandra. Om inte, blir det synd om oss alla. För övrigt grattis till den framskjutna placeringen bland de politiska bloggarna!

Göran Pettersson sa...

Stabila finanser är bra för alla medborgare, med undantag för ett fåtal som lever på spekulation. Mona Sahlin står inför en stor utmaning då hon ska forma ett regeringsalternativ tillsammans med sina samarbetspartier framförallt vänsterpartiet. Dessutom har vänsterfalangen inom socialdemokraterna stärkts sedan Göran Persson avgick.
Roligt att du uppmärksammade att bloggen fått ökad uppmärksamhet. Jag har bloggat regelbundet under de senaste två månaderna och jag hoppas att jag har uthålligheten att hålla igång även 2008.