fredag 28 december 2007

Att behålla min gamla bil är bättre för klimatet!

Miljö- och klimatdebatten behöver lite mer sunt förnuft. Nu präglas den till stor del av total oförmåga att skilja huvudsak och bisak. Klimatfrågan är en stor global utmaning. Genom att atmosfären är gemensam så måste vi lösa denna fråga tillsammans. Sverige står för cirka 0,2 % av världens koldioxidutsläpp. Om vi slutar släppa ut koldioxid i Sverige så kommer det knappt att märkas. Däremot kan Sverige göra stora insatser genom att ta fram ny teknik som är användbar i Sverige och övriga världen. Att satsa på teknik som har en kraftig svensk profil och kräver speciella förhållanden likt tillgång till mycket skog är inte en lösning för världen. Lika missriktat är det att gå på EU-kommissionens linje när det gäller förnyelsebar energi. Mikael Ståldal beskriver detta mycket väl på bloggen ”Bloggregeringen”.

Lika tokigt blir det ibland när det förenklade tänkandet är igång runt miljöbilar. Jag kör själv en fem år gammal Skoda Octavia turbodiesel. Den är inte en miljöbil. I den politiska korrekthetens tidevarv borde väl en riksdagsledamot köra en miljöbil. Av den anledningen satte jag mig ned med penna och papper och lite faktauppgifter för att reda ut vad som var bäst för klimatet. Här är vad jag fann:

En miljöbil släpper ut max 120 gram koldioxid/km
Min bil släpper ut 135 g/km
Skillnad 0,15 kg/mil
Jag kör cirka 2500 mil om året, det gör att min bil släpper ut cirka 375 kg koldioxid mer per år än en miljöbil.
Om jag istället köper en ny miljöbil då hjälper jag väl till att rädda världen? Men den nya bilen måste ju tillverkas. Jag har räknat på vilka koldioxidutsläpp som uppstår då en bil tillverkas. Lågt räknat så ligger koldioxidutsläppen runt 2 000 kg. Det tar alltså över fem år innan den nya bilen är lika bra för klimatet som om jag behåller Skodan! Att det dessutom uppkommer ett antal andra miljökonsekvenser av att tillverka en ny bil har jag inte tagit med i beräkningarna.

Jag tycker att detta lilla räkneexempel visar på hur svår klimatdebatten är. Det finns en uppenbar risk att de miljöåtgärder vi vidtar endast bidrar till att förbättra den egna miljöprofilen. I många fall tror jag att de som tar besluten inte är medvetna om detta, i vissa fall handlar det nog tyvärr om ren cynism.

__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly intressant

Andra bloggar om:

1 kommentar:

Feldon sa...

Och som många politiker skjuter du bredvid målet. Ingen fara du är i gott sällskap inom din kår.

I Sverige rullar massor av äldre bilar, och de som hunnit bli 30 år gamla och räknas som veteran bilar de skattebefrias.

Din kalkyl är riktig, du bör inte byta ut en bil med hyfsad låg förbrukning (hoppas bara du räknade på vad din bil släpper ut och inte vad tillverkaren säger att den släppte ut när du köpte den) mot en sprillans ny miljöbil. Det är ren idioti, vad man istället vill komma åt är en föryngring av vår fordonspark i allmänhet. Vi dras ju tyvärr med en av Europas mest omoderna fordonsparker och för ett land som ska bidra med ren teknik är det rätt skamligt.

Så medan du anklagar oss miljöbils förespråkare för att inte kunna skilja på huvudsak och bisak så har du själv visat att du inte alls hängt med :)