fredag 23 januari 2009

Svaren på gårdagens frågor

Här följer mina svar på de frågor vi inte hann med igår. Hör gärna av er om det är något annat ni vill diskutera eller fråga om.

• Vad tänker ni säga i er valkampanj inför nästa val?
När det gäller valet till Europaparlamentet 7/6 så finns den valplattformen publicerad på www.moderat.se. När det gäller riksdagsvalet 2010 så tror jag att de viktigaste budskapen kommer att vara arbetslinjen och brottsbekämpning.

• Hur tror du att det går för er i nästa val?
I EP-valet 7/6 tror jag att vi får 5 av 18 mandat och 27 % av rösterna. Vid riksdagsvalet tror jag att Alliansen vinner och att vi moderater får 29 % av rösterna.

• Varför skall vår generation rösta på er?
Därför att vi ser till att de som är i min (samma som era föräldras) ålder arbetar. Därigenom skickar vi inte en stor skuld vidare till er som ni måste betala.

• Hur skall ni göra för att vinna dessa väljare?
Genom att vara aktiva där ungdomar finns och förklara vår politik. Det är även viktigt att vi ser till att vi har ungdomar med när vi utformar vår politik.

• Vad tycker du om sättet man väljer in på gymnasiet idag?
Jag tycker att det är bra att man inom Stockholms län har fritt val av skola.

• Hur kommer det sig att du är moderat?
Moderaternas politik stämde bäst överens med vad jag tyckte i olika politiska frågor.

• Vad är det tråkiga och roliga och intressanta, med att vara riksdagsledamot?
Tråkigast är den stora mängden text skriven på kanslisvenska som jag måste läsa. Roligast är när man får förklara politiken för intresserade medborgare.

• Vad är det som gör att man vill sitta i riksdagen?
Det är säkert olika för olika ledamöter. För min del så tyckte jag att jag kunde göra ”jobbet” bättre än många som redan satt i riksdagen.

• Finns det något som är särskilt svårt?
Jag brukar ha svårt att hålla intresset uppe när folk pratar utan att ha något att säga.

• Går det att ha ett annat jobb samtidigt som man är riksdagsledamot?
Det finns inga formella hinder för det. Däremot så kan det kanske vara svårt att hinna med båda sakerna samtidigt.

• Hur blir man politiker?
För egen del ”blev” jag politiker när jag var 35 år gammal. Då anmälde jag mig som medlem i moderaterna och efter några år så fick jag ett förtroendeuppdrag som ersättare i barn- och skolnämnden i Norrtälje kommun. Många av dagens riksdagsledamöter började med politik mycket tidigare än vad jag gjorde. Ofta har man gått med i ett politiskt ungdomsförbund när man gick i gymnasiet.

• Hur ser du på framtiden?
De närmaste två åren kommer att vara tuffa ekonomiskt både i Sverige och i Världen. Men jag är ändå positiv om framtiden. Mänskligheten har hittills tagit sig an och löst ett antal stora utmaningar. Jag tror att vi kommer lyckas även denna gång även om klimatfrågan och terrorismen känns som stora och svårlösta.

Inga kommentarer: