tisdag 8 april 2008

Skola och skog


Gårdagen ägnade jag i stort sett helt till utåtriktad verksamhet. Första momentet var ett besök från Rodengymansiet i Norrtälje. Denna gång var det en klass från programmet för "Socialt arbete och säkerhet". Många av de som går det här programmet tänker bli poliser, tullare, kustbevakare eller arbeta med socialt behandlingsarbete. Detta var nog den mest aktiva skolgrupp jag kommit i kontakt med här på riksdagen. Vi får se om någon av eleverna antar min utmaning och för fram sina synpunkter här på bloggen.
Därefter bar det av till Huddinge och deras nybyggda Östra gymnasiet. Vi visades runt av en påtagligt stolt rektor. Samtalet via hade med lärarna stärkte mig i uppfattningen att Alliansens skolpolitik är ett steg i rätt riktning. Det blev många bekräftande kommentarer att det inte är bra att skicka eleverna vidare uppåt i skolsystemet innan de har godkända kunskaper.
Dagen avslutades med ett möte i Norrtälje anordnat av LRF. Temat var skogspolitik och inför närmare hundra åhörare fick vi ta del av kraftig kritik mot hur staten och dess myndigheter behandlat enskilda skogsägare. Den nyss presenterade skogspropositionen recenserades av LRF och fick ett positivt helhetsbetyg. Dock ville man se konkret handling innan man var beredd på att applådera. Med mig till Norrtälje hade jag Sofia Arkelsten som med bravur svarade på publikens frågor. I de fall hon inte kunde svaren så SMS:ade hon efter dem från experter i riksdag och departement.

Inga kommentarer: