Alla flygplantyper råkar förr eller senare ut för en krasch. Det amerikanska bombflygplanet B-2 har intill idag varit förskonat från förstörande missöden. Men nu meddelas att en B-2:a har störtat i samband med start från en flygbas på Guam. De två i besättningen sägs sköt ut sig och sägs vara i gott skick. Det som gör denna krasch speciell är det extremt låga antalet B-2:or. Genom förlusten av ett plan så har den totala styrkan reducerats med 5 %. Nu finns det totalt sett i världen 20 B-2:or kvar. Styckepriset för en B-2:a är runt 8 miljarder kronor! Framtiden får utvisa om B-2:an utgjorde toppen på en utveckling där varje ny vapenplattform var markant dyrare än sin företrädare. Det är detta fenomen som gör att budgetjämförelser mellan försvarskostnader på 50-talet jämfört med nu slår så snett. Gissningsvis kostade en division J-29 Tunnan i fast penningsvärde ungefär lika mycket som en rote 39 Gripen.
SvD MSNBC
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Styckepriset för en B-2 är ju baserat på att man spride utvecklingskostnaden för 165 flygplan på 21. Summan hade ju varit klart annorlunda om alla 165 flygplan köpts in.
Annorlunda uttryckt:
Det skulle inte kosta åtta miljarder att ersätta det kraschade planet - förutsatt att "fabriken" finns kvar i brukbart skick. Uppstartskostnaden kan dock vara hög, så här långt senare, så kanske borde man i stället tala i termer av vad plan nummer 22 skulle kosta.
En tidigare operationsanalytiker vid Försvarets Forskningsanstalt (FOA) numer FOI har hört av sig. Han har gjort lite beräkningar över prisjämförelsen mellan J 29 Tunnan och Gripen. De visar att prisökningen varit ännu större än jag gissade. En 39 Gripen kostar i fast penningvärde nästan lika mycket som 25 J 29 Tunna.
Skicka en kommentar