fredag 8 februari 2008

Vindkraft

Under gårdagen blev det mycket vidkraft på schemat. Göran Pettersson är inte bara ledamot i riksdagen utan även ordförande för kommunala bostadsbolaget Roslagsbostäder i Norrtälje. Han vill undersöka möjligheten att bygga vindkraftverk som sedan skall försörja bostadsbolaget med el. Detta är något som både är billigare och bättre för miljön. Nyheten uppmärksammades i Norrtelje Tidning samt i Sveriges Radio P4 Uppland. På måndag väntas bostadsbolagets styrelse ställa sig bakom att förutsättningarnas ska utredas.
Om förslaget går igenom väntas det bli en stor investering. Göran Pettersson är övertygad om att satsningen kommer att bli en lönsam affär.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Göran. Jag vet inte om du kan svara mig men jag chansar. Rykterna går om att det ska ändras på reglerna ang små vindkraftverk. Att det ska bli tillåtet med en diameter på 3 meter istället för 2 meter, utan byggnadslov. Uppgifterna går isär och jag undrar om du vet? Svaret jag fick idag från energimyndigheten var att det ska röstas om det i riskdagen den 1 Juli 2009 och då undrar jag också, om det blir ett ja. När kommer det då träda i kraft?

Jag pratade med en man idag som fått annat besked från samma person som jag ringde och till honom sa han att allt var klart, att det ska gälla 3 meter från 1 januari så förvirringen är total

Vet du eller vet du vem som kan ge mig ett ärligt svar? Vore mycket tacksam för det.

Vänligen
Nina Dart