måndag 18 februari 2008

Vad hade Adam Smith tänkt om dagens nationalekonomi

För någon månad sedan läste jag med stor behållning ”Adam Smiths Om folkens välstånd” av P J O’Rourke utgiven på svenska av Timbro. På drygt 200 lättsamma sidor behandlar O’Rourke Adam Smiths omfattande 1700-talsverk. Jag brukar roa mig med att härleda dagens ekonomiska politik till Adam Smith. Därför var det med stor behållning jag läste amerikanen O’Rourkes underhållande tolkning av The Wealth of Nations. På Timbros hemsida finns dessutom några spännande videoklipp där författaren, O’Rourke inte Adam Smith, presenterar sin bok. Men intresset för boken stoppade inte där. Idag så togs den upp i P1-programmet Obs. Det verkar som om professor Lars Magnusson inte haft lika stor behållning som jag hade när han läste boken. Obs går att lyssna till via SR:s hemsida.
__________________________________________
Lyssna på politisk talradio på dinledamot.libsyn.com
Twingly
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: