lördag 5 juli 2008

Har FRA manipulerat opinionsundersökningen?

Så kom då den första opinionsundersökningen efter FRA-beslutet. Demoskops undersökning är genomförd 25 juni till 1 juli det vill säga efter riksdagsbeslutet och mitt under den intensivaste FRA-debatten. Resultatet visar att det inte har gått att uppmäta någon flykt från moderaterna. Istället ökar moderaterna med 2,4 procentenheter till 24,4 %. Man ska inte dra för stora växlar på en enskild undersökning. Mycket tyder dock på att tidigare genomförda undersökningar om väljarnas benägenhet att byta parti pga FRA-frågan har legat rätt. Här på bloggen är det många som har ifrågasatt mitt omdöme när jag skrivit att en majoritet av de moderata väljarna är för lagen. Dagens opinionsundersökning snarast stärker mig i min uppfattning. Nu väntar jag bara på att kommentarerna ska strömma in med olika konspirationsteorier rörande Demoskops mätning. Jag kan bara upplysa om att undersökningen är genomförd på uppdrag av tidningen Expressen.

SvD Expressen
________________
Twingly
Andra bloggar om:

18 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart har dom manipulerat undersökningen.

Sifo frågade 1000 pers.

Svar 34% svarade ja enligt sifo.

Aftonbladet och expressen frågade över 16000 pers och över 89% svarade nej.


Fra Lagen är till för att spåra ner personer och avrätta folk som postar matrial som detta och som exponerar våra politiker psykopaters planer.



http://emmatell.blogg.se/2008/july/demokrati-pyttsan.html

Den rättfärdige blir en terrorist pga han tror på rättvisa och folket är indoktrinerade till att vara passiva och bara titta på..

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=1090

Anonym sa...

Är fortfarande förvånad över dem attityd som skymtar fram i Göran Petterssons svar. En oerhört nedlåtande attityd. En arbetsskada kanske? Fungerar kanske i Försvaret, men dåligt gentemot de som är dina nuvarande arbetsgivare.

Anonym sa...

Själv har jag gått från moderaterna till miljöpartiet på grund av FRAgate.

Miljöpartiet verkar till skillnad från allianspartierna i alla fall lyssna på sina gräsrötter på ett sätt som är förenligt med regeringsformen.

Bland mina kollegor och i min vänskapskrets har den "lyssnande statsministern" blivit ett skämt, och Rapports bild på statsministern som öststatsspion med hörlurar har etsat sig fast på min näthinna.

Det känns som Fredrik Reinfeldt håller på att bli en ny Göran Persson. Hade du frågat mig för ett par månader sedan hade Mona Sahlin inte varit ett alternativ. Men med rätt rådgivare kan hon göra ett nog så bra jobb.

Göran Pettersson sa...

Till Anonym2:
Läs den första kommentaren till det här inlägget så inser du nog hopplösheten i att försöka föra en saklig debatt i det här ärendet. Sifos undersökning genomförd med statistika metoder avfärdas emedan en nätomröstningar lyfts fram som bra mätare på allmänhetens åsikter.

Anonym sa...

Stämmer bra att miljöpartiet iallafall lyssnar något men om dom verkligen vore så ärliga som dom vill framstå hade dom avskaffat bränslemarknaden överhuvudtaget och införd vatten vätgasbilar.

dom hade ochså påtalat att Östersjön nu är död och algblommar pga man införde vägtullar istället för att rensa upp östersjön för dom 20 miljarderna som satsades.


Lite inlägg från Zaning på Expressen och Mike .
Vi skickar soldater till afganistan,säljer vapen till länder vapen som dödar barn , kvinnor ,män,djur, osv, undrar vem är dom verkliga terrorister ? är det moralisk rätt ? Den represiva apparaten börjar få så mycke makt och maniker som skall avnändas emot oss, ingen går säkert nu, vem försäkrar att i framtiden nån hackar sig i din dator och skickar E-mails som kan anses som terroristhandlingar ? så att du blir oskyldigt anklagad och kastas i häktet isolerad eller utlämnas till Amerikanska CIA och vidare till GUANTANAMO i Kuba ? är detta paranoia ? eller ? Det finns inte bara Talibaner i Afganistan dom Finns också i Riksdagen och Regeringen , undrar vad kommer dom att hitta på nästa gång ?....
Fra Lagen är till för att spåra ner personer och avrätta folk som postar matrial som detta och som exponerar våra politiker psykopaters planer.



http://emmatell.blogg.se/2008/july/demokrati-pytts- an.html

Den rättfärdige blir en terrorist pga han tror på rättvisa och folket är indoktrinerade till att vara passiva och bara titta på..

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=1090

När naturresurserna börjat tryta väntar oss alla koncentrationsläger.

Fyfan för att brännas i en ugn pga passivt korkade individer som inte hade mage eller intellek till försyn och reaktion.

Anonym sa...

Mer svart humor på nätet:

http://www.fraoptimering.se/

"Exempelvis hoppas vi snart kunna sälja avlyssningsutrustning som du själv kan installera i ditt eget hem och som är förkonfigurerad för att direktanslutas till FRA. Kom ihåg att den som har rent mjöl i påsen inte har nåt att dölja!"

Någon nämnde att mängden svart humor som cirkulerar är en bra mätare på vilket förtroende man har för de som styr landet.

Mary X Jensen sa...

Göran - vi tycker olika. Kanske. Du försvarar FRA-lagen. Jag gör det inte. Därmot tycks vi båda anse att det är viktigt med signalspaning. Men den torde kunna göras på olika sätt, eller hur? Utan att göra intrång i den privata sfären på det sätt som nu lagen kommer att tillåta. Det är många experter inom både juridik och teknik som anser att lagen inte är bra. Hur kommer det sig att man inte tillfrågat dem förut?

Diskussionen borde handla om hur signalspaning ska gå till? Det handlar inte om att just FRA-lagens existens i sin nuvarande form eller inte avgör om Sverige ska kunna ha en underrättelsetjänst eller inte.

Moderaterna har alltid varit ett parti som värnat om den enskildes rätt att klara sig själv utan statens inblandning. Denna lag är ett större ingrepp i den personlig aintegriteten än något annat land har vad jag förstår. Varför ska just en borgerlig regering införa en sådan lag, som är mer långtgående än någon annanstans. Jag har tappat hakan i denna fråga.

Däremot har jag inga planer på att lämna moderaterna av denna anledning.

Anonym sa...

Denna opinionsmätning är väl inget hurra för om man stödjer alliansregeringen? Alliansen under 40 % med minimalt stöd bland väljare under 30. Miljöpartiet är tredje största parti är väl ingen slump med tanke på hur många tidigare borgerliga väljare deklarerat att de överväger mp. Det är möjligt att M klarar sig över 20 % nästa val, men någon fortsatt alliansregering blir det inte efter FRA-debatten.

Anonym sa...

Skrev fyra frågor till dig på annan sida i din blogg som ännu pockar på svar i skriftlig form. Jag förstår att de drunknar i floden av alla skrivna frågor och kommentarer. Här är frågorna igen.
Samt en lång och egen reflecktion om blågul allianspolitik-fra osv


1. Är FRA lagen förenlig med den yttrandefrihet och källskyddet som finns inskrivet i grundlagen.

2. Ser du inget problem med att partirösta i en så viktig fråga som FRA lagen? Många av er riksdagsmän vågade inte gå emot sitt eget partis ställningstagande och samvetsrösta efter eget huvud. Ser du inget eget bekymmer med detta?

3. Är FRA de enda experterna på signalspaning i världen?

4. Jag antar du svarade nej på fråga 3. Då kommer följdfrågan. Kan inte FRA i sin tur bli ett intressant objekt och offer för spaning från okända och främmande makters signalspaning?

För övrigt om Blågul stolthet och FRA och den så kallade alliansen.

Läste en på en blogg som på pricken överstämde med min egen reaktion då jag tittade på EM-fotboll som inleddes med vår stolta nationalsång "du gamla du fria" Usch vad den i dessa dagar klingade falskt. För första gången i mitt liv mådde jag illa av att höra nationalsången och att se vajande blågula flaggor. De som nu viftar med dessa flaggor är nog inte heller nu speciellt stolta över landet blågult, förutom den som intervjuades före matchen. Mådde illa av att se landets och vår egen statsminister med blågul halsduk om halsen som stod där, utomlands och smilade när det här hemma stormar hett om FRA lagens vara eller inte vara. Tack till Lagerbäck och Svenska landslaget att Ni i dessa dagar förlorade så Reinfeldt också fick åka hem utan att smila upp sig för duktiga Svenskar. Fast det gjorde han väl ändå med tanke på FRA lagens tillkomst. Hur det känns för er alla som röstade igenom FRA-lagen kan jag bara sia om. Ert ja till att legalisera spioneri på det egna folket är bedrövligt. Är det roligt för er som röstade ja, att veta att ni valde att förråda alla Ert lands medborgare. Svenska folket har förhoppningsvis nu blivit något mer kloka nu inför valet 2010 som förhoppningsvis blir ert sista år vid makten för evinnerliga tider. Att borgarna lyckades försämra Sverige idigare är inget emot vad ni nu lyckats med. Mådde redan illa när den så kallade alliansen tog form då ni partimässigt måste gå samman för att nå makten över Persson och sossarna. Socialdemokraternas politik är inte helt utan fel och brister men den så kallade alliansen för Sverige slår tyvärr alla rekord. En allians med m+fp+c+kds för Sverige är definitivt inte en allians FÖR Sverige. Det är en allians m+fp+c+kds. Att Ni behövde ingå en allians för att nå Ni erövrade maktens boning tyckte jag redan då var ett skamligt sätt att ta över regeringsmakten på. Partipiskan har nu vinit i samband med FRA. Ni alliansens riksdagsmän har visat det jag fruktade. Ni valda FÅR och kan inte tänka fritt och självständigt. Ni har med mycket få undantag visat att ni är robotar som blint lyder ert parti. Varför har vi riksdagsmän? Dags att införa personval i Sverige så vi slipper stelbent partipolitik? Eller det kanske är dags att göra ett tillägg i grundlagen att politiska partier förbjuds att påverka sina egna riksdagsmäns tankeförmåga och att indoktrinerning är förbjuden? Troligtvis kommer inget av detta att förändras till det bättre med den så kallade alliansen vid makten. Förhoppningsvis vet nu det Svenska folket mycket klart vilka knappar eller papper vi inte skall trycka eller stoppa ner i nästa valurna. Detta oavsett om ni kommer att bli så pressade att Ni måste avskaffa eller omarbeta FRA lagen eller inte. Ni har redan gjort ert val att trotsa den stora opinionen och majoriteten av Sveriges folk med ert ja till FRA lagen. Skämmas borde ni göra men det gör Ni säkert inte. Ni har makten och makten talar men har avstått från att lyssna.
Det enda positiva med FRA är att min röst vid nästa val inte blir någon sofflocksröst.

Göran Pettersson sa...

Till folkpartist: Jag tycker att det är svårt att se något samband mellan opinionsmätningens resultat och FRA-debatten. Folkpartiet som hade två ledamöter som inte röstade med regeringen tappar cirka 20 % av sitt väljarstöd. Centerpartiet som hade två starka opponenter mot som bedrev utpressningsliknande förhandling en minut i tolv tappar cirka 12 % av sitt stöd. Kristdemokraterna som troget röstade för utan turbulens tappar var tredje väljare. Moderaterna som visade stark partidisciplin ökar väljarstödet med cirka 10 %.
Min slutsats är att FRA-frågan har ganska liten betydelse för vilket parti man väljer att rösta på även om tonläget från de mest intresserade är mycket högt. Hur tolkar du opinionssiffrorna kopplat till FRA-frågan.

Göran Pettersson sa...

Till Lennart:
Eftersom du ligger på så så får du svar direkt istället för i ett inlägg som jag tänkt.
"1. Är FRA lagen förenlig med den yttrandefrihet och källskyddet som finns inskrivet i grundlagen."
Jag har ingen annan uppfattning än lagrådet som anser att den är förenlig med grundlagen.

"2. Ser du inget problem med att partirösta i en så viktig fråga som FRA lagen? Många av er riksdagsmän vågade inte gå emot sitt eget partis ställningstagande och samvetsrösta efter eget huvud. Ser du inget eget bekymmer med detta?"
Jag utvecklar min syn på denna fråga i podradion. Jag anser att i stort sett alla riksdagsledamöter sitter på mycket svaga personliga mandat. Även en sådan indvidualist som Birgitta Ohlsson fick endast runt 5 % av fp röster i Stockholms stad. Det innebär att 95 % av dem som röstade på fp inte gav henne sitt förtroende genom ett kryss. Hon fick rutn 2500 röster vilket endast är 1/10 av hur många medborgare varje mandat motsvarar.

"3. Är FRA de enda experterna på signalspaning i världen?"
Nej det anser jag inte. Det finns i och för sig inga världsmästerskap i ämnet men enligt min bedömning finns det ett par tre ännu vassare organisationer.

"4. Jag antar du svarade nej på fråga 3. Då kommer följdfrågan. Kan inte FRA i sin tur bli ett intressant objekt och offer för spaning från okända och främmande makters signalspaning?"
Jo det kan det bli. Nu har FRA också uppgiften att vara experter på skyddet och därigenom säkerhetstänkandet när det gäller IT. Det är också lättare att skydda sig än att bryta in så jag tror inte att FRA är den svaga länken när det gäller skyddet av informationen. Svagare länkar torde finnas på annan plats i kedjan.

Anonym sa...

2. Vad röstade de andra 95% på? Räknar vi de som röstade på personer, eller räknar du även alla de som inte överhuvudtaget har något förtroende för enskilda politiker och därför avstår i personvalet?

Göran Pettersson sa...

Till Andreas L:
cirka 15 % röstade för någon annan kandidat och cirka 80 % angav ingen kandidat alls. Med detta som grund hävdar jag att väljarna i första hand röstade på partiet och att det personliga mandatet även i Birgitta Ohlssons fall är tämligen svagt. Personligen skulle jag vilja ha ett annat valsystem med enmandats valkretsar. Det skulle ge tydligare majoriteter men också starkare personliga mandat. Med nuvarande valsystem så är det en logik i att ledamöterna i hög utsträckning röstar som ett parti.

Anonym sa...

Tack för ditt svar Göran.
Ja, Göran jag ligger på eftersom jag tillsammans med många andra gräsrötter anser att FRA – lagen är en ödesfråga för Sveriges demokrati och även säkerhet.
Dina svar gör mig tyvärr inte mindre orolig.

Kommenterar här varför.
1: Alla i förtroendeställning bör väl ha en uppfattning? Även ett lagråd kan väl ha fel och behöva förklara sitt ställningstagande i detalj om en så här viktig fråga som upprör så många medborgare. Jag hoppas men tvivlar just nu på grund av ditt svar att du läst vad alla kan läsa i grundlagen.

Det mandat som Ni sitter på i denna fråga verkar i varit för stor för Er att hantera. Detta med tanke på den folkliga storm denna fråga har vållat utan att någon notis tagit av Er om opinionsyttringarna.

http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5560.aspx http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____5561.aspx

Angående jakten på den FRA anställde som läckte till apport. Läs citatet ur grundlagen nedan. Betänk vad som nu görs. Betänk sedan hur det kan bli i framtiden då FRA redan vet allt.

Direkt citat hämtat ur grundlagens text.

” Tillåtet att läcka
Meddelarfrihet innebär att personer som arbetar inom det offentliga Sverige har rätt att vända sig till pressen och berätta om något som de anser är viktigt och behöver bli allmänt känt.

Den som publicerar materialet har inte rätt att avslöja källan om personen i fråga vill vara anonym. Endast tidningens utgivare har rätt att kräva namnet men har absolut tystnadsplikt.

Det är straffbart för det allmänna, till exempel en chef på en myndighet, att försöka ta reda på vem som läckt uppgifterna till medierna.” /slut citat.

Frågan 2: Jag och andra enskilda medborgare i detta land sitter med ännu svagare mandat än Er, vi har ingen rösträtt alls. Vad vi hoppas på är naturligtvis att ni som är valda av oss gräsrötter använder eget omdöme då det skall röstas i viktiga frågor och inte som skett nu med kollektivröstning. Eller har jag fel att någon partiröstning inte har skett i FRA frågan? För det andra så handlar inte mina frågor om några % hit eller dit. De handlar om ideologi. Är FRA rätt eller fel?
Fråga 3-4: Då är vi överens om att riskerna finns att främmande makters signalspaning och anda svagare länkar som kan ”hacka” sig in hos FRA även om det är svårt. Att svagare länkar finns är redan klarlagt då jag nu tänker på den anställda ”läckan” hos FRA. Kanske ett misstag men många fler misstag kan komma att ske i framtiden.
” Jag tror inte att FRA är den svaga länken” skriver du. Vem eller vilka som är den svaga länken är lika illa. Landets egen signalspaning ska inte vara främmande makters signalspaning eller andra svagare länkars redskap att kunna kartlägga Svenska folket anser jag.
Till sist Göran.
Ditt ord ”Tror” är ett mycket svagt försvar för att du röstade ja till FRA

Lupus sa...

Göran Pettersson skrev: "Nu väntar jag bara på att kommentarerna ska strömma in med olika konspirationsteorier rörande Demoskops mätning."

Jag är visserligen emot FRA-lagen och ogillar tomtarna som drev igenom den, men tror inte att Demoskops mätning blivit manipulerad. Däremot så kan man inte utifrån mätresultatet dra slutsatsen att moderaterna ökat med 2,4 procentenheter till 24,4%. För partier med ungefär 25% stöd är en förändring statistiskt säkerställd i Demoskops väljarbarometer om och endast om absolutbeloppet av förändringen är större än 3,8 procentenheter. Flera andra förändringar som noteras i media är heller inte statistiskt meningsfulla. Trenden sedan förra riksdagsvalet är dock att oppositionen går uppåt och alliansen med moderaterna i spetsen går i motsatt riktning.

Du tror att en majoritet av moderata väljare är för lagen. Även om detta stämmer, vilket vi dock inte vet, så tillhör inte jag, som röstade på moderaterna, denna majoritet. Jag ska bidra till er nedåtgående trend på grund av det här grova övertrampet på rätten att ha sin korrespondens ifred om ingen brottsmisstanke föreligger. Vad lagrådet enligt din tolkning anser om saken skiter jag fullständigt i.

Anonym sa...

Göran skrev till Lennart:
Eftersom du ligger på så så får du svar direkt istället för i ett inlägg som jag tänkt.

Tack Göran. Det vore bra även med ett tydligt inlägg i dessa frågor. Angående podradio så instämmer jag med flertalet andra bloggare att det är bättre med det skrivna ordet.

Anonym sa...

En tolkning av opinionsmätningen är att centerpartistiska och folkpartiska väljare bryr sig om personlig integritet, starkt ogillar FRA-lagen och efter ert beslut byter parti medan moderata väljare (och deras företrädare) i högre grad struntar i personlig integritet. Detta i sin tur kan förklaras genom att centerpartister och folkpartister är liberaler som värnar individens ställning mot staten när det gäller personlig integritet medan moderater bekänner sig till konseveratismen och därför i högre grad kramar staten i dessa frågor.

Anonym sa...

Alltså fick Birgitta Ohlsson 1/4 av personvalsrösterna i Folkpartiet. Ganska många!