måndag 7 juli 2008

Rookie i Almedalen

Den senaste dryga veckan har jag låtit FRA-frågan totalt dominera bloggen. Det har varit en intensiv period med runt 4000 besök och många kommentarer. Det som varit extra roligt är att det extrainsatta podradioavsnittet om FRA-frågan på en vecka haft nästan 1000 lyssnare! Idag bär det av till Almedalen och i och med det kommer bloggen att handla om ett antal politikområden. För egen del är det första gången som jag besöker Visby i samband med politikerveckan. Jag kommer att sitta i panelen vid tre evenmang. På tisdag ska jag tillsammans med bland andra Gudrun Schyman debattera fördelarna med monarki respektive republik, du kan ju försöka gissa vem av oss som företräder vilken åsikt. På torsdag deltar jag i en debatt om biståndet med bland andra ordföranden för Röda Korset Bengt Westerberg. Slutligen på fredag kväll blir det ett samtal om politik och etik. Samtalet hålls i Visby domkyrka och leds av Helle Klein.
Jag och Jacob kommer att göra ett försök att spela in de olika evenemangen och lägga ut dem som podsändingar här på bloggen.

12 kommentarer:

B! sa...

Hade du haft lite ryggrad hade du åtminstonde svarat på kommentarerna till de senaste inläggen du gjort. Istället uppvisas på nytt det typiska struts-beteendet. Om jag inte låtsas att jag ser det, så blåser problemet över.

"Min" ledamot i riksdagen... Jävla hyklare.
B!

Anonym sa...

Du vill att vi skall gissa vem som företräder vilken åsikt när du skall debattera med Gudrun Schyman.

Efter FRA-lagens godkännande har jag svårt att avgöra vem det är som företräder vad.

Ni moderater har betett är som värsta kommunistregim.

Anonym sa...

Kommentar till talare b! Instämmer helt och fullt med dig. Jag är en av alla som hade förväntnngar på att få svar men fingrarna glöder inte på Görans tangentbord presis. Istället tar han nu semster i Visby. Om han snackat in några kommentarer i sin podradio orkar jag inte lyssna på eftersom det i den bara dyker upp nya frågor man vill ha svar på. Det räcker med de 4 frågor som Göran iofs har svarat på, dock litet bristfälligt. Bristerna har jag kommenterat och väntar fortfarande på någon form av respons på dessa. Dialog är inte Görans starka sida verkar det. Han tillhör makten som lyssnar men som bara talar när lusten faller på. Just nu väljer han att lysa i Schymans sällskap.

Anonym sa...

Först vill jag tacka alla som skrivit och lämnat åsikter och argument MOT FRA-lagen (konstigt nog har jag inte sett ett enda FÖR?). Väldigt sakliga och och väl underbygda åsikter, samt många kompetenta beskrivningar av de tekniska svårigheterna har gjort att mina egna inlägg känts överflödiga. Tyvärr besannades mina farhågor att det skulle sluta så här!
Göran Pettersson väljer att svara på några lösryckta fraser här och där, precis som det passar honom. Sen blandar och ger han i argumentationsteknik.
När det gäller frågor av rent teknisk och faktabaserade, så är svaren av mer känslomässig art som "Jag tror...", Jag tycker...".
Men när det gäller mer känslomässiga frågor, som att 6,6 milj. mail kommit in, så blir svaren dessto mer faktabetonade, "Det är inte 6,6 miljoner medborgare som har protesterat utan cirka 35 000...", "35 000 är cirka 0,3 % av Sveriges befolkning...".

Ja hur ska man kunna kalla det en debatt. Först blev jag lite imponerad när han skulle svara alla på mail, men sen såg jag standardmailet som kom och insåg att detta är bara kosmetika. Att debattörerna fortsatt vara sakliga och hålla inläggen på så hög nivå trots den frustration och maktfullkomlighet man känner är imponerande. För det sitter väl fler än mig som det kokar inombords på?
Vill bara till sist konstatera att Göran Pettersson endast skiljer sig på ett sätt mot sina ja-sägande riksdagskollegor och det är att han mer skenhelig än de.

Anonym sa...

Göran. Efter mitt inlägg ovan så tog jag mig tid att försöka lyssna och förstå dig via din bloggradio. Sorry, tyvärr var det som jag misstänkte. Dina ord väcker bara fler frågor än de ger svar. Min fru orkade inte alls lyssna. Eftersom jag ville lyssna så sa hon då innan hon utgick. Tala om för mig vad han käkat för frukost. Alltså för mycket tomt prat enligt henne. Jag lyssnade dock igenom allt och det slog mig att du väldigt frekvent använder dig av ordet som jag kritiserat dig för och även har kommenterat, du tror. Svenska folket avlönar inte en massa riksdagsmän för att Ni skall tro. Tro kan Ni göra i kyrkan. Eran uppgift är att sätta Er in frågor på ett mycket mer adekvat sätt än vad jag som gemene man kan göra och det innan Ni fattar beslut. Således beslut som är baserade på fakta och inte bara på tro. Expressen har fått ta mycket skit av rikdagsmän för deras initativ med protestmejl angående FRA. Jag är glad över att vi har en kunnig journalistkår som inte ännu inte kan tystas ner. Den yrkeskåren gör det Ni borde göra mycket mera, kritiskt granska den kunskap som ni får ta del av. Det är väl ett viktigt arbete som Ni är avlönade för att utföra? "Tror" jag rätt eller fel?

Fick nu ännu ett beklangande mejl ifrån en av dina moderatkollegor som också tagit del av expressens massmejl.

http://www.ericsoniubbhult.se/

Skickar även detta samt länkar till mina 4 frågor i din blogg
till hans blogg. Kanske han kan svara på de frågor bättre än du.

Leif Ekstedt sa...

Dom tar då i. Men det är klart, att
ett skriftligt rakt svar skulle inte skada. Partiet har tagit skada av ,att inte avvakta och samköra frågan över partigränserna. Då hade det varit klockrent att ett beslut varit svårt för allmänheten att gnöla över. Inga partipoäng visserligen men heller inte några minuspoäng.
Synd att fegheten besegrar partiprogrammet.

Göran Pettersson sa...

Vilka frågor är det ni tycker att jag inte svarat på? Jag får känsla av att ni blandar ihop "att inte fått svar" med "att inte gilla svaret". Finns det några frågeställningar som inte behandlas i podradiosändringen samt de två frågor och svarinläggen? Imorgon kommer jag och Jacob att gå på ett seminarium om just FRA. Vi kommer att försöka spela in det hela och lägga ut de här på bloggen i form av en podsänindning.
Sonny och Lennart ondgör sig över att jag skiljer på orden tycker, tror och vet. Det är tråkigt men för mig är det väldigt viktigt att göra denna distinktion. Jag tror att politiken skulle vinna om fler politiker hanterade språket med den varsamheten.

Anonym sa...

Ondgör? Göran. Jag ondgör mig inte. Avsaknad av eget kritiskt tänkande och speciellt av Er folkvalda som skall fatta viktiga avgörande belut är något jag ogillar starkt. När viktiga beslut skall fattas så ska ingen tro och tycka utan att veta. Beslut skall baseras av att veta samt tyckande efter eget huvud. Om tyckandet sedan är rätt eller fel är en helt annan sak. Att ha fel vetskap är förlåtligt. Men att som i det här fallet med FRA partirösta och bara stödja sig på egen tro är fel. De som tror bör avstå att rösta. Hur många av dina riksdagskollegor har inte brottats med detta dilemma? Utan en dialog och med dina mer klarläggande svar samt att jag lyssnat på din podradio så är min kritiska åsikt att du hör till de som borde ha avstått att rösta.

Göran Pettersson sa...

Till Lennart: Det börjar arta sig till en semantisk debatt. Här kommer mitt sista inlägg i den.
Jag har inte använt ordet tror i dess religiösa betydelse utan snarare som en synonym till ordet bedömer.

Anonym sa...

Fler än jag saknar svar. Brist på svar så blir allt långdraget. Med ditt sista svarsinlägg bedömer jag att min tidigare tro nu blev helt klarlagd. Nu vet jag.

Anonym sa...

undrar hur många av de där 1000 besökarna som satt på den där radion bara ZZZZZZZZZZZZZ... inte orkat lyssna. den är faktiskt väldigt tråkig, inte ens så att man blir upprörd över dåliga argument, utan den känns bara... tom på argument.

Anonym sa...

Jag hade inte så fel.

http://www.expressen.se/nyheter/fra-lagen/1.1227234/de-rostade-ja-men-vet-inte-vad-fra-gor

Simon.. Håller med dig, jag var en som de 1000 som bestämde sig att ge Göran en chans till muntlig förklaring, var nära till zzzzz