måndag 14 juli 2008

Kollektiv förmaning

I en krönika på SvD:s ledarsida avkrävs jag som röstade ja till "FRA-lagen" att förklara mig. Det är Sofia Nerbrand från tidningen NEO som står bakom kravet. Jag har under de senaste månaderna ägnat mer tid till att kommunicera mina ställningstaganden i denna fråga än till övriga riksdagsfrågor tillsammans. Jag undrar verkligen om redaktören har tagit del av min argumentation för lagen innan hon delade ut den kollektiva förmaningen. Är det måhända så att den indivdualistiska förespråkaren Sofia Nerbrand föredrar att behandla andra som kollektiv?

I övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg här på bloggen och podradioinspelningarna.

SvD

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Goran!

Jo, du har verkligen fått klä skott för FRA lagen i alliansensnamn. Ingen annan i alliansen har tydligen bevakat det så bra och komplet från din sidan av barrakaden.

Du ska ta äran åt dig och bl a min tacksamhet att jag kunde läsa och höra så mycket fakta o opinion som stödjar FRA. Men varför varför finns så få andra allians medlemmar som har gjört detsamma? Vi måste tar FRA oppositionen på alvar - och med den Europdomstol utslag mot UK som kom efter FRA antagande i Riksdagen, verker det till mig att alliansen måste återvända tillbaks till kvadrat ett och jobba fram en FRA från helt annorlunda utgångspunkter. Eller?

Göran Pettersson sa...

Om du lyssnar på seminariet från Almedalen så finner du att statssekreteraren vid försvarsdepartementet avser studera domstolsutslaget och vidta åtgärder om så bedöms krävas.

Anonym sa...

hej,
japp det ar inte du som har forklarat din standpunkt hela vagen som hon klagar pa som jag forstar det utan snarare dom uttalat "liberala" ledamoterna som rostat mot allt vad dom sagt dom star for.
Aven om jag verkligen inte haller med dig sa maste jag saga att du har varit en av (om kanske inte den enda) pa Ja sidan som varit bra pa att debattera och forklara din standpunkt till oss som fragat!

Anonym sa...

Som jag ser det så har ni inte övertygat oss om någon enda enskild del i denna fråga, så det kanske inte är så konstigt att du tycker det är väldigt jobbigt med den här diskussionen.
Här följer några av punkterna.
Problem 1: Ni har inte övertygat oss om behovet. Har det hänt något speciellt sedan 12 november 2007?

"Vårt Europa har aldrig varit så fritt, välmående och säkert som det är i dag. Och aldrig betyder verkligen aldrig - aldrig i hela sin historia." Det sa Carl Bildt i sitt tal på engelska till studen-terna vid College of Europe i Natolin utanför Warszawa den 12 november 2007.


Problem 2: Ni har inte övertygat oss om metoden. Flera inlägg på denna bloggsida har i detalj beskrivit varför metoden inte är funktionsduglig och att alla mail måste sparas.

Problem 3: Ni har inte övertygat oss om syftet.
Afghanistan?, Ryssland? Narkotika? Människosmuggling? Se Ingvar Åkesson i SVT:s "Gomorron"
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1191792

Problem 4: Ni har inte övertygat oss om att ni har haft kompetens att besluta i denna fråga. Flera ledamöter tycks inte veta att SÄPO är en av uppdragsgivarna. Vet dom att Rikskriminalen och Tullverket också är uppdragsgivare? Visste du det?

Frågor ur mer männskligt och filosofiskt perspektiv: Är det bättre att leva livet riskabelt men känna sig trygg än att vara säker och rädd?
Är staten Sverige viktigare än Sveriges medborgare?

Göran Pettersson sa...

Till Sonny:
Jag uppfattar att du är väldigt övertygad i din inställning i den här frågan. Hur skulle ett motiv se ut som skulle få dig att ändra uppfattning? Jag har svårt att se att det finns något som skulle räcka. Jag har tagit del av dina åsikter men de har inte föranlett mig att ändra uppfattning jag upplever att du gjort på motsvarande sätt.

Leo sa...

Göran Pettersson är intresserad av vad som skulle kunna få oss kritiker av FRA-lagen att ändra åsikt.

Lennart Pettersson (c) skickade ut ett mail och hade lite frågor till kritikerna. Ta gärna del av frågorna och svaren här:

http://forum.piratpartiet.se/Topic113333-16-1.aspx

Leif Ekstedt sa...

fflgtiUtan att säga att det var fel att falla för "piskan" så undrar jag hur många av riksdagsmännen som föreslog ,att vänta med beslutet till dess läget var klarlagt.
Nu fick jag uppfattningen att det skulle vara en styrkedemonstration.
"Man biter inte den hand som föder en" . Misstag gör vi alla men får väl erkänna att så skett även om det är surt.