torsdag 21 maj 2009

Blandade resultat

Opinionsundersökningarna inför valet till Europaparlamentet duggar tätt. Osäkerheterna i resultaten inför detta val är troligen mycket större än inför riksdagsvalen. En faktor som påverkar starkt är valdeltagandet. Vilka partiers sympatisörer kommer att ha störst röstbenägenhet fram till och med 7 juni? Normalt sett brukar man utgå från att Socialdemokraterna är det parti som förlorar flest röster till soffan men jag skulle nog kunna tänka mig att det förhåller sig på ett annat sätt denna gång. Många av dem som åker ut till sina sommarställen under helgen 6-7 juni kan nog mycket väl komma att ”missa” att rösta trots att de vid vanliga septemberval alltid troget begett sig till vallokalen. Förhoppningsvis så tar de med sig sina röstkort ut till landet och nyttjar något av de många förtidsröstningsställena. Det är dock viktigt att kontrollera öppettiderna då de skiljer sig åt för olika ställen, vissa har stängt på nationaldagen.
För oss moderater så verkar prognoserna mer och mer peka på ett valresultat i nivå med rikdagsvalet 2006. Det skulle vara en stor förbättring jämfört med EP-valet 2004 men samtidigt under de högst ställda förväntningarna. Om dagens prognoser står sig och blir valresultatet så får vi troligen fem moderater i Europaparlamentet. Med en bra slutspurt så tror jag att det finns möjlighet att utmana Socialdemokraterna om platsen som största parti. För att lyckas med det bedömer jag att det kommer att krävas runt 30 % av rösterna. Det skulle i sin tur troligen ge sex mandat i Europaparlamentet.
För egen del kommer jag att rösta redan på måndag. Tanken är att Norrtäljes samtliga riksdagsledamöter ska rösta samtidigt på stadsbiblioteket i Norrtälje. I samband med det tänker jag också tillkännage vilken av de moderata kandidaterna som får min personröst.

I veckans avsnitt av ”Den politiska talradion – dinledamot.se” samtalar jag och Jacob med Svenska Dagbladets politiske chefredaktör PJ Anders Linder. Bland annat resonerar vi om personvalets betydelse i allmänhet och i synnerhet för valet till Europaparlamentet. PJ Anders Linder resonerar också om vilka kriterier han kommer att använda när han väljer ut sin kandidat. Du kan lyssna på programmet genom att följa den här länken

SvD

Inga kommentarer: