söndag 17 maj 2009

EU-valet är till stor del ett personval

SvD har idag en stor artikel av Rolf Gustafsson om Europaparlamentet. Artikeln ger en mycket bra beskrivning av hur EU och parlamentet arbetar och den rekommenderas för läsning. Samtidigt som personvalet till riksdagen blivit något av ett fiasko så är andelen personröstande i EP-valet hög. Vid valet 2004 personröstade 59 % av de svenska väljarna. Jag tycker att det finns rationella skäl till detta. I Europaparlamentet har den enskilde ledamoten en tyngre roll än i riksdagen. Det är därför glädjande att den moderata valsedeln innehåller så bra och färgstarka kandidater. För egen del har jag inte bestämt mig slutgiltigt för vem som ska få mitt kryss men jag avser att meddela det både här och i Norrtelje Tidning i god tid före valet. Som ett litet stöd för mitt beslut har jag en omröstning här på nätet där besökarna på bloggen kan lägga sin röst.

Jag har spelat in sex stycken specialavsnitt av ”Den politiska talradion – dinledamot.se” där jag och Jacob Birkeland intervjuar de ledande moderata kandidaterna. Du kan lyssna på programmen direkt i din dator. Programmen finns på sidan http://dinledamot.wordpress.com/2009/05/12/vilka-ar-de-egentligen/

DN

1 kommentar:

Mary X Jensen sa...

Jag har dock beslutat mig för att det är Gunnar som får mitt kryss. Han är erfaren och kan göra skillnad. Det är viktigt när man ska ta ledarskapet.