måndag 25 maj 2009

Min röst gick till…

Idag har jag varit och förtidsröstat. I en insats för att höja valintresset så röstade jag samtidigt med mina två riksdagskollegor från Norrtälje. Ja nu blev det formellt sätt så att det bara var två av oss som faktiskt röstade. Den tredje, gissa vem, hade inte tagit med sig sitt röstkort. Gissningsvis kommer det några rader om vårt röstande i morgondagens utgåva av Norrtelje Tidning.

Vid valet till Europaparlamentet 2004 gav jag min personröst till Peder Wachtmeister. Jag tyckte att han var den kandidat vars åsikter bäst överensstämde med mina. Idag är Peder bordsgranne med mig i finansutskottet. Den här gången har min personröst gått till en kandidat som jag ratade för fem år sedan. Kandidaten lyckades dock utan mitt stöd med att bli invald i Europaparlamentet. Under sina fem år i parlamentet har han gång på gång genom sitt agerande vunnit större och större förtroende hos mig. Om jag 2004 skulle ha vetat att han skulle utvecklas till en fullfjädrad europapolitiker så hade han fått mitt personkryss redan 2004. Min kandidat är en av parlamentets starkaste röster för frihandel. Likaså granskar han med kritisk blick utvecklingen i Ryssland. Inom energi- och miljöpolitiken har han till skillnad från många andra förmågan att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Han lyckas kombinera vad som är bra för klimatet med de viktiga försvars- och säkerhetspolitiska frågorna. Jag har under de senaste åren kommit att lära känna min kandidat bättre, bland annat genom de säkerhetspolitiska frukostmöten som han emellanåt arrangerar. Likaså har vi träffats genom att vi arbetar i motsvarande utskott i riksdagen och Europaparlamentet. Min kandidat är redan inflytelserik i parlamentet och är bl.a. vice gruppledare i den partigrupp vari Moderaterna ingår. Med ett starkt valresultat för såväl Moderaterna som för kandidaten själv så kommer han att kunna göra en ännu starkare mandatperiod i Bryssel. Men allt har inte förändrats. Jag har fortfarande svårt för hans skånska, däremot har jag lärt mig att det bakom den något förnäma fasaden döljer sig en rackans bra förtroendevald. Därför har jag idag satt mitt kryss för kandidat nr 1 Gunnar Hökmark.

Tidigare i år spelade jag och Jacob in en radiointervju med Gunnar Hökmark. Du kan lyssna på den här på nätet om du följer denna länk.

Jag återkommer imorgon med ytterligare kommentarer runt personvalen.


__________________________________________
Lyssna på ”Den politiska talradion” med Göran Pettersson och Jacob på
Andra bloggar om:

Inga kommentarer: