torsdag 7 maj 2009

Om LO bryter med S lovar jag att gå nästa års första maj-tåg!

I gårdagens Norrtelje Tidning efterlyste socialdemokraten Ahmet Kozaragic Alliansens ledamöter vid firandet av arbetarnas högtidsdag första maj. Han skrev bland annat ”Det här året hoppades jag att ”det nya arbetarpartiet” skulle vara med oss arbetare och förbereda något program”. I dagens Norrtelje Tidning besvarar jag hans uppmaning. Här nedan finner du texten.
_________

Ahmet Kozaragic undrar i en artikel varför inte fler ställer upp och gratulerar arbetarna på första maj. Särskilt efterlyser han aktiviteter från det nya arbetarpartiet det vill säga Moderaterna. Jag tycker att Ahmet Kozaragic har en poäng. Hur kommer det säg att första maj som är en officiell helgdag inte är en gemensam festdag? Enligt min uppfattning beror det på den otidsenliga sammanblandningen mellan fackföreningen LO och det socialdemokratiska partiet. Det som borde vara arbetarnas högtidsdag har istället utvecklats till att bli Socialdemokraternas dag. Än konstigare blir denna pakt mellan LO och Socialdemokraterna när man beaktar medlemmarnas åsikter. Vid den senaste förtroendemätningen så hade LO-medlemmarna större förtroende för Fredrik Reinfeldt som statsminister än vad de hade för Mona Sahlin. Trots det användes första maj till att kritisera Fredrik Reinfeldt och hylla Mona Sahlin. Nej det är dags för LO att göra upp med sin låsning till det socialdemokratiska partiet och bli en partioberoende fackförening som representerar alla sina medlemmar. Om LO till nästa första maj klipper banden till Socialdemokraterna och blir ett partioberoende fackförbund då lovar jag att både gå i första majtåget i Norrtälje samt att hålla ett gratulationstal till alla arbetare.

Göran Pettersson, M
Riksdagsledamot

1 kommentar:

Anonym sa...

Om endast LO-förbunden i Norrtälje bryter med sossarnas lokalavdelning i Norrtälje - så går jag med Dig....

//M