torsdag 21 maj 2009

Finansministern börjar blogga

Jag är lite kluven till om ministrar ska blogga eller ej. Visserligen har utrikesministern en av de mest lästa bloggarna men han var ju ingång med bloggandet långt innan han blev minister. Nu väljer dock en av regeringens verkliga tungviktare, Anders Borg, att börja blogga. Vi får väl se om det blir en verklig blogg eller om det snarare blir en envägskommunicerande alternativ hemsida.

Hur som helst, bloggen finns redan i min länklista ute i högerkanten på den här sidan.

9 kommentarer:

Hans J sa...

Hos Borg, tvärtemot hur läget är hos dig, får man inte kommentera. Jag finner det väldigt osannolikt att det är "Borg" som "bloggar". Det "bloggas" i hans namn javisst, men knappast av honom personligen..

Nu, tre veckor före EU-valet, har så "Borg" börjat "blogga"... Nu väntar vi bara på att paniken ska ha spridit sig så till den milda grad att även Fredrik Reinfeldt börjar "blogga"...

Senaste opinionsundersökning pekar på att Moderaterna kanske får 24% av rösterna...

Så kan det gå om man piskar en person som Karl Sigfrid ordentligt...

Så kan det gå om man anser att debatt "ska lägga sig"...

Så kan det gå om ordföranden i partiet säger sig anse att staten inte ska jaga en hel ungdomsgeneration för att i nästa stund bussa näringslivet OCH staten på både ungdomsgeneration OCH deras föräldrar...

Så kan det gå om man piskar igenom lagar som inte alls är förankrade hos medborgarna...

Då kanske 24% är väldigt, väldigt högt räknat det också?

Mary X Jensen sa...

Utmärkt att ministrar börjar blogga, men kommentarsfältet måste vara öppet annars är det bara en halv blogg.

Staffan Strömbäck sa...

Det som Anders Borg producerar kommer säkert att vara intressant, men det är inte en blogg.

Lämpligen bör formatet kallas "förlängda pressmeddelanden", eller "finanspolitiska betraktelser".

Göran Pettersson sa...

Efter att ha läst Anders Borgs första inlägg på bloggen så är jag beredd att ge följande omdöme.

Finansministerns blogg fyller sitt syfte dvs att komplettera informationen runt finanspolitiken. Det första inlägget är i allt väsentligt det anförande han höll inför riksdagens finansutskott vid utfrågningen av det finanspolitiska rådet. Däremot är detta ingen traditionell blogg. Som jag skrev i mitt inlägg så är jag lite kluven till om ministrar ska blogga. Jag tycker att Anders Borg har valt en bra medelväg och ser fram emot kommande inlägg.

justine sa...

hej , jag som inte kan så bra om politik , ungefär som de flesta har en fråga , på min blogg har skrivit ett inlägg om mobbning som vill också förverkliga att det blir lag för samma brott som misshandel att mobbning anses allvarligt vem kan jag skicka min skrift till ? Vill ha en politiker som gör något åt det , verkligen börjar jobba på riktigt , du kan läsa mitt inlägg, m.v.h. justine thompson .

Hans J sa...

Tolgfors och Borg är båda moderater. De har båda "bloggar" där man inte tillåts kommentera.

Din och även Carl Bilds bloggar är bevis på att det inte är ett absolut förbud mot kommentarer inom moderaterna!

Men är det en utbredd "subkultur" inom moderaterna att man hellre talar TILL medborgarna än MED dem?

Ursäkta att jag är lite polemisk på din blogg. "Härtill är jag nödd och tvungen" som min namne en gång skrev.

Staffan Strömbäck sa...

@Hans J
Det finns, både inom moderaterna och andra partier, politiker som hellre talar "till" än "med" medborgarna.

Jag tror det finns en tydligt samband med Anne-Marie Påhlssons beslut att inte fortsätta som riksdagsledamot. För att göra politisk karriär i vårt parlamentariska system, är det minst lika viktigt att vara lyhörd mot partiledningen som att vara lyhörd mot väljarna.

Man kunde önska att det inte var så, men så ser verkligheten ut. Och det är nog inte något som enkelt går att förändra.

Skrev i en annan kommentar att jag är lite förvånad att Fredrik R inte försökt göra något åt detta. Han var ju rätt så utsatt i riksdagsgruppen under Carl Bildts tid som partiordförande.

Hans J sa...

@Staffan Strömbäck:

Om ditt sista stycke vill jag bara säga:

EXAKT! EXAKT! EXAKT!

Anonym sa...

Min förväntiningar på alla blogg skapare är:

1. Regelbunda uppdaterade texter.
2. Texterna är kortfattade.
3. Texterna är så pass relevanta och intressant så att man lockas att läsa och kommentera.
4. Det finns en möjlighet till debatt.

Jag tycker att Finansministern Anders Borgs blogg når inte upp till mina förväntningar.

1. Den senaste blogg inlägget är i maj och det är nu juli.
2. Texten var allt för lång så att man tappar intresse att läsa hela inlägget.
3. Om Alliansen vore mera närmare svenska folket i sin politik, då hade dom inte tappat min röst till nästa val. Det verkar som dagens finans politik leder till sverige från ett hög inkomst land till låg inkomst land. Respektlöst och hänsynslöst för alla människor som har arbetat hårt under flera generationer.
4. Finns ingen möjlighet till debatt!