måndag 1 juni 2009

SPE07A på besök i riksdagen

Idag träffade jag klassen SPE07A från Rodengymnasiet i riksdagen. Jag passade på att fråga hur många av dem som tänkte rösta i EP-valet. Ungefär halva klassen hade rösträtt, fyllda 18 år senast på söndag, och av dem skulle nästan alla rösta. Är det måhända så att vi kommer att få se ett högre valdeltagande från ungdomar än vad som har varit väntat? I övrigt kretsade samtalet mycket runt de vanliga frågorna. Jag brukar fråga om tips till hur man blir en bättre riksdagsledamot. Idag fick jag ett tips jag aldrig fått tidigare, bli målskytt för LEIF (Lohärad/Estuna IF). Jag har visserligen spelat fotboll i AIK som pojkspelare men då som back och idag vid 49 års ålder tror jag inte att jag har min fotbollsframtid framför mig. Däremot så kommer jag att spela högerback när riksdagsmajoriteten möter oppositionen den 10 juni.

SPE07A var ytterligare en trevlig erfarenhet och kanske någon av eleverna kommer att höra av sig för att vara med i Moderaternas traineeprogram. I stort sett alla eleverna hade Facebook så de kanske dyker upp på traineeprogrammets grupp http://www.facebook.com/home.php?#/group.php?gid=133153795412

Inga kommentarer: