söndag 20 september 2009

Idag kandiderar jag inte för Moderaterna

Jag är ingen anhängare av att de politiska partierna ställer upp i kyrkovalet. Därför kan det kanske tyckas att det är lite konstigt att jag själv ställer upp i kyrkovalet. Nu är det dock så att mitt engagemang i kyrkan i Lohärad inte härstammar från mitt medlemskap i Moderaterna. Det var innan jag blivit partipolitiskt aktiv som jag blev rekryterad till mitt första förtroendeuppdrag inom kyrkan. Jag blev uppringd av en representant för valberedningen och han lyckades med en förträfflig argumentation få mig att ställa upp som ledamot i kyrkonämnden. Hans argument var oemotståndligt. ”Han som bodde i ert hus förr i tiden han satt i kyrkonämnden och därför tycker vi att du borde göra det.” Så på den vägen är det och jag är fortsatt aktiv inom kyrkopolitiken i Lohärads församling och Söderbykarls pastorat. Lyckligtvis så ställer de etablerade partierna inte upp i valet i min församling och pastorat så därför kan jag fortsätta att representera nomineringsgruppen Lohärad vid dagens val. För egen del hoppas jag att de politiska partierna helt lämnar över kyrkans skötsel åt dess medlemmar. Det känns rätt egendomligt att partiledarna Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin manar sina anhängare att rösta i kyrkovalet trots att ingen av dem är medlemmar i Svenska kyrkan.
SvD

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller med dig helt och hållet, kyrkan är skild från staten och är följdaktligen att betrakta som vilken annan förening som helst. Jag tror inte att särskilt många skulle uppskatta att moderater och sossar ställde upp i valet till styrelse för Djurgården eller IFK Göteborg undr sina partibeteckningar. Det är framförallt viktigt att kyrkans angelägenheter hanteras av de som är aktiva och vet vad man beslutar om vilket tyvärr inte alltid är fallet.

Leif Ekstedt sa...

Det är välgörande,att på församlingsplanet kunna avvara de politiska förtecknen. Imponerande såg jag med högt valdeltagande i Lohärad. I Knutby hade vi 10% .
Centern och moderaterna hade listor. Men man väljer personer man känner ,som stadiga och goda medlemmar i vår församling.
Indirekta val på stifts och Kyrkomötet skulle avväpna de politiska partierna.
Min motion förra året gick inte igenom. Partiledningen hävdade att "alla andra nominerar så vi gör det också. Du har en god inställning i ärendet - kyrkan skall vara opolitisk.