måndag 16 januari 2012

Min favoritkandidat lägger ned

Under förra veckan hade jag förmånen att på nära håll följa Jon Huntsmans slutspurt inför primärvalet i New Hampshire. Jag anser att Jon Huntsman har många egenskaper som kommer att krävas hos näste president för USA. Till skillnad från de flesta andra kandidaterna var han i kampanjen mycket rak med vad som kommer att krävas för att få upp USA på rätt köl igen. Detta budskap höll han fast vid även om det inte alltid var det budskap som åhörarna ville höra. Vid sitt avslutande stormöte inför valet i New Hampshire lyfte han t.ex. upp vikten av frihandel och att USA måste bli konkurrenskraftigare. Under de sista dagarna före valdagen i New Hampshire så fick Huntsmans kampanj fart och han gick från runt 10 % i opinionsundersökningarna till ett valresultat på 17 %. Detta var dock inte tillräckligt för att gjuta nytt liv i Huntsmans kampanj. För att lyckas med en presidentvalskampanj krävs mer än en bra kandidat och ett bra budskap. Huntsmans kampanjorganisation och dess ekonomiska resurser var inte tillräckliga för att på allvar tävla om nomineringen. Nu tyder allt på att Jon Huntsman om en dryg timme kommer att meddela att han lägger ned sin kampanj. Det är säkert ett klokt och logiskt beslut samtidigt som jag tycker att det är tråkigt att min favoritkandidat nu lämnar huvudscenen.
DN SvD Expressen Aftonbladet Rapport CNN Bloomberg

Inga kommentarer: