onsdag 15 februari 2012

Det är aldrig för sent att ge upp

Jag har sedan länge argumenterat för att Grekland ska tvingas lämna eurozonen. Jag har inte ansett att det funnits realistiska förutsättningar för att genomföra den "interna devalvering" som är nödvändig för att återställa konkurrenskraften hos den grekiska ekonomin. Därutöver har det politiska systemet och institutionerna visat på sådana brister att det är mycket tveksamt att skicka bra pengar efter dåliga. EU och eurozonen har dock valt en annan linje och mycket tid och kraft har förlorats för att försöka rädda Grekland kvar i eurozonen. Man kan utgå från att detta blivit ett prestigeprojekt. Nu kommer dock alltfler tecken på att ett antal länders regeringar är på väg att tänka om. Det är aldrig för sent att ge upp. Expressen DN SvD Ekot Den politiska talradion om eurokrisen Med Rolf Gustavsson Göran Pettersson om eurokrisen Med Fredrik Erixon Göran Pettersson om eurokrisen (september)

3 kommentarer:

Anonym sa...

du vill att grekland ska ge upp euron och säger samtidigt att "det är aldrig försent att ge upp"? motsatsen till det uttrycket är "det är alltid försent att ge upp". du säger alltså att man aldrig ska ge upp samtidigt som man ska göra det? lite dubbla budskap här

Kent Aur sa...

@Anonym. Jag vet inte om jag läser fel men jag tolkar Görans "Det är aldrig för sent att ge upp" som att det aldrig är för sent att ge upp försöken att försöka "rädda" Grekland. Och jag håller med. För vad ska man göra när man gång på gång kastar fram en räddningslina till den som trillat i en vak om nu inte den vill ta tag i repet. Hur obehagligt det än är att se så återstår då bara drunkning. Det är nog dags för oss att inse att det skiljer mellan "vilja" och "kunna" när det gäller grekerna.

Göran Pettersson sa...

Så här var det tänkt!
Normalt sett brukar jag använda uttrycket "Det är aldrig för sent att ta tag i någonting". Men i Greklands fall anser jag att det läget är passerat och använde den lite absurda omskrivningen "Det är aldrig för sent att ge upp".

Jag menar inte att Grekland ska drunkna men att vara kvar i euron och återställa konkurrenskraften genom "intern devalvering" verkar inte det grekiska samhället klara av. Då är det bättre att lämna euron, devalvera och återuppbygga. Det är samma sak som hände i Sverige på 90-talet då vi först styvnackat höll fast vid en fast växelkurs.