söndag 21 mars 2010

Att tala på Sergels Torg

Idag hade jag en annorlunda uppgift. Jag var inbjuden att som ende riksdagsledamot tala på ett stormöte anordnat av ett antal turkiska föreningar. Anledningen till mötet var riksdagsbeslutet om händelserna i Turkiet 1915. Trots snöglopp hade ett tusental entusiastiska turkar slutit upp. Mötet inleddes med att man spelade svenska nationalsången. Därefter följde ett tal av en ung turkisk kvinna följt av turkisk marschmusik. Därefter blev det dags för mig att anträda talarpodiet som var utsmyckat med en stor svensk och en stor turkisk flagga. Jag redogjorde i talet för Moderaternas syn på riksdagsbeslutet om folkmord. Vi tycker att det är olyckligt av tre skäl. Historien ska inte skrivas av politiker utan av historiker och forskare, Riksdagen ska inte vara en domstol och beslutet riskerar att försvåra den försoningsprocess som pågår.

Jag talade också om vikten av att turkarna nu inte låter sig provoceras utan fortsätter på den inslagna vägen mot försoning och utvecklad demokrati. Jag betonade också att Turkiet i Sverige har en mycket god vän inom EU och att Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt är goda vänner till Turkiet.

Jag avslutade med att säga att vi i Sverige respekterar demokratiskt fattade beslut även om vi inte gillar dem. Men jag uppmanade samtidigt åhörarna att den 19 september rösta bort dem som man tycker fattar dåliga beslut.

Det var ett kort tal, inte längre än tio minuter, men det avbröts av applåder och ivrigt flaggviftande vid ett stort antal tillfällen. Efter talet kom ett stort antal personer fram och skakade hand och tackade för talet och sa att de skulle rösta på Moderaterna. Jag undrar om jag någonsin igen kommer att få tala inför en lika månghövdad och entusiastisk publik.

10 kommentarer:

gail watt (m) sa...

Bra jobbet, Göran. Nu gäller det att vi (m) förvalta vår nya vunnit vänner väl!

Leif Ekstedt sa...

Mycket värdefullt med detta framträdande. Klok som för det mesta.BRA!!

En granskning av extremisterna sa...

Under den turkiska demonstrationen fanns det med flera symboler från turkiska fascistpartiet. Talarna hetsade turkar och menade att det var den turkiska hedern som stod på spel. Man anklagade armenier för diverse saker. Känns som om Göran Pettersson (m) blivit duperad av de turkiska organisationerna. Budskapet var inte en fråga om ideologi om hur man ska erkänna folkmordet eller inte i en riksdag utan det var en nationalistisk demonstration för att egga turkar i Sverige.

Vi följer nogrant den turkiska nationalismen i Sverige http://denialism-watch.blogspot.com/

Henrik sa...

Så många kloka ord, men du glömde nämna att ni moderater tycker själva att det var folkmord eller hörde jag fel när Gustav Blix sa det under debatten? Eller att Fredrik Reinfeldt sa det innan valet 2006?! Om du är nu så saklig så borde du ha nämnt det men ursäktat dig med "det är inte riksdagens uppgift" och att "det är historiker som ska besluta i frågan, inte politiker".

Jag undrar: kan du nåt om biologi, fysik, termodynamik och miljövetenskap? Eller någon annan av era medlemmar? Är Bildt sakkunnig i frågan? Om inte, så vad sjutton gjorde ni i Köpenhamn och alla andra klimatmöten när ministrar och regeringsmän satt och pratade global uppvärmning?! Så klimatet ska politiker vara med och leka fysiker men historien är förbjuden mark? Visste inte att det var skillnad på vetenskap och vetenskap...

Så himla fel på så många olika nivåer. Er argumentation läcker som ett såll. Man måste verkligen vara oerhört kompetent på att inte höra eller oerhört inkompetent att missa läsa saker innantill: IAGS resolutioner, FN-rapporter, 20-tal andra länder som erkänt, inkl. 10 EU-länder samt analysen från ICTJ där de explicit skriver: "...händelserna, i deras helhet, kan därför sägas innehålla alla elementen för folkmordsbrott så som det anges i Konventionen och juridiska forskare så väl som historiker, politiker, journalister och andra skulle vara rättfärdigade att fortsätta att beskriva dem som sådant."

Så, bravo!!! Man måste verkligen vara selektiv för att missa alla dessa texter och uppmaningar.

Ni kommer att förlora valet just på grund av Bildts enfaldiga högmod, precis så som sossarna förlorade förra valet på grund av ångvälten Persson till buffel som folket hade fått nog med. Precis om Persson har Bildt nu blivit så pass arrogant att ingen råder på honom, inte ens statsministern. Ni kanske redan har insett det men vem vågar säga nåt 6 månader innan val?!?

Anonym sa...

Moderaterna med Carl Bildt har handlat helt omoraliskt!Han agerar mera som Turkiets Utrikesminister och använder exakt samma argument som den turkiske Statsministern, islamisten Recep Tayyib Erdogan.

Carl Bildts fru, Anna Maria Correza Bildt är tom medlem av den grupp kallar sig "Turkiets Vänner" som bildades alldeles nyligen i den Europeiska Parlamentet.
Det visar Kalles angegemant för Turkiet.
Vad dig beträffar, så kan jag försäkrade om att även du har handlat helt omoraliskt!Du borde skämmas!

Några röster från kurdet, armenier, assyrier, kaldeer, pontier och andra kristna, som har utraderats från sin tusentals år gamla hemland lär du inte få efter detta!
Turkiska Riksförbundet, har under årens gång, bjudit hit flera av de mest fascistiska turkarna hit för att föreläsa och förneka folkmordet.Flera av de har direkt koppling till mordet på den armeniska journalisten Hrant Dink.
Här kan jag nämna, fd generalen och fascisten Veli Kucuk, som hotade Hrant Dink till livet flera ggr. Dogu Perincek (ordförande för ett politiskt parti). Båda sitter, som sagt häktade sedan ett år tillbaka, för sina band till Ergenekon.
Från samma talarstol som du talade, talade också en av Turkiska Riksförbundets gäster, Mehmet Celebi, (en sk musiker) och spydde sin hat mot Europeer, Armenier och Kurder.En del av hans tal finns nu på You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=70DDQT3U8-g

Jag lyssnade på stycket på YOU TUBE och gjorde en snabb översättning.

Så här säger Turkiska Riksförbundets gäst - fascisten Mehmet Celebi:

Mehmet Celebi. (Det är också ett namn på en turkisk sultan, född på 1375-talet).

Mina vänner, den turkiska ungdomen, den punk som jag vill beröra, (det jag ville säga), att se dessa fanor (flaggor) i era, de turkiska ungdomars händer, berör mig till den grad att jag får tårar i ögonen.Inte bara den turkiska fanan (flaggan) utan även den azerbaijanska flaggan och vi måste förenas under alla turkiska folkens fanor.Mina vänner, vi har bara en kraft.Att de har fattat politiska beslut om oss, låt de göra det.Vi har skrivit vår historia med denna hedervärda fana (flagga) i våra händer, enda sedan medeltiden, vid ockupationen av istanbul, Budapest, vid Estergom borgen (han syftar på ockupationen av staden Esztergomi i Ungern, 1543).Ni, Mehemetcik (benämning på turkiksa soldater), ger ära och heder åt denna fana och får ära och heder av denna fana.Låt de som har fattat såna beslut om det turkiska folket(syftar på riksdagsbeslutet), tillämpa sina beslut, vi har gömt de i bottnet av Dardenellerna, de har tvingats tillbaka, blinda och haltande!De som vill förinta oss, varsågod och kom, vi klarar av de armeniska mördarna också. Vi har erövrat detta land från Bysantiska imperiet med vår kraft, styrka och våld.Låt Bysantierna komma och ta tillbaka från oss, med styrka , våld och genom krig! Vi har varken tagit, från kurden, armeniern Armenien eller Kurdistan! Tills sista andetaget, så länge vi har en sista droppe blod och sista personen kvar i livet, kommer vi att kämpa! Vi är vi turkar, turkiska nationalister!

En granskning sa...

Moderaterna borde ta avstånd från demonstrationens innehåll. Det finns hur mycket som helst att lyfta fram som skulle väcka en hel del frågetecken. Att ni deltar i en manifestation som hetsar mot kristna armenier mitt i Stockholm på Sergels torg är skrämmande. Lika skrämmande som att Reinfeldt och Carl Bildt teg om Turkiets hot om att utvisa 100 000 armenier.

Göran Pettersson sa...

Tack för era kommentarer om demonstrationen på Sergels Torg. Jag har förståelse för era reaktioner även om jag kommit till en annan slutsats än vad ni gjort. Jag är av uppfattningen att alla är att vinna på en utveckling där Turkiet blir mer öppet, demokratiskt och tolerant. En sådan utveckling pågår i Turkiet och det är därför mycket olyckligt om krafter som vill skada den utvecklingen får överhanden. Därför tycker jag att det var viktigt att delta vid mötet och framföra mina åsikter.

Jag framförde i mitt tal att jag beklagade riksdagsbeslutet av tre skäl:
- Politiker ska inte skriva historien det ska göras av forskare och historiker
- Riksdagen ska inte vara domstol
- Beslutet nu riskerar att skada den pågående försoningsprocessen

Vidare tog jag i mitt korta anförande upp att den turkiska minoriteten i Sverige nu har en viktig uppgift i att inte låta sig bli provocerad. Jag talade också om vikten av att hatet inte får ta överhanden (detta möttes med talets varmaste applåd).

Jag nämnde också att det nu fattade beslutet riskerar att gynna de krafter som vill förhindra utvecklingen i Turkiet som för landet närmare EU. Jag framförde att Sverige är Turkiet bäste vän i EU.

Slutligen
Jag tycker att ni ska fundera över vad som driver er själva i frågan. Stödjer ni försoningsprocessen? På vilket sätt kan ni i sådana fall agera som stöder den processen?

En granskning sa...

Göran,
Du deltog i en förnekelsedemonstration. Man förnekar folkmordet på 1,5 miljoner armenier. Man hetsar turkar i Sverige att känna sig kränkta och reagera kraftfull. Flera politiker Sverige om talat om folkmord har erhållit hot från turkiska nationalister. Du deltog i en demonstration som organiserades av föreningar som har en tradition som går år tillbaka i tiden av att förneka folkmordet 1915. Din närvaro snarare förstärker deras själv etnocentriska bild. Folkmordet 1915 måste Turkiet göra upp med. Precis som Tyskland gjort upp med judemorden under andra världskriget. Även om din ideologiska synpunkt att man inte ska besluta om historiska frågor politisk bör respekteras bör man ifrågasätta dit deltagande kraftigt. Om nynazister skulle hålla en liknande demonstration i Stockholm som ifrågasätter Förintelse skulle du kanske ställa upp och föra samma resonemang? Varför inte ocm du försvarar din ståndpunkt ideologiskt?

Karin sa...

Wow! Ni är ännu mer desperat än vad jag trodde när ni röstfiskar på det här sättet.

Har du ens läst vad översättningen av det härliga talet gick ut på?! "armeniska mördare", "ockupationen av Istanbul" "erövrat med styrka och våld", "Vi är vi turkar, turkiska nationalister!"

Någon kommentar?! Det här var inte turken i Långbortistan som talade, utan en svensk (antagligen) medborgare som du nu implicit uppmanar rösta på er den 19 september.

För din egen och moderaters skull så hoppas jag att du slipper prata inför liknande publik. Speciellt när du har noll koll på vad de står och skriker på turkiska.

Anonym sa...

Det var ingen förnekelsedemonstration utan en demonstration mot det ensidiga belsutet som många armenier mm i Turkiet inte ens håller med om. Fatta att 5000 armenier tror sig kunna skriva historien om ngt som hänt i annat land? Åk tillbaka till Turkiet och försök påverka dem där istället, för att låta ett land som Sverige ta beslut om ngt de inte alls har att göra med.
Tack Göran för att du ställde upp som talare där, det visar bara att det faktiskt finns svenska ledamöter som inte är FÖR det ensidiga beslutet och klokt nog inte tycker att historien borde politiseras.
Och visst gjorde du rätt genom att ställa upp som talare, om alla från blocket ska röstfiska så kan Göran och Moderaterna också passa på och göra det. Ett smart drag!!
Förhindra människor som sätter förhinder för Sverige och dess framtid att påverka er Moderaterna. Annars kommer det att sluta med att Sverige får istället för aktuell agenda ta en massa beslut som inte har med Sverige att göra, vilket kommer att förhindra Sveriges integrationsarbete och en massa onödig tjafs om vad som hänt för 100 år sedan.

Tack GÖRAN!!