onsdag 1 juni 2011

Skilj på huvudsak och bisak

Jag har i tidigare inlägg framfört att jag tycker att hovets förmåga att skilja huvudsak från bisak varit bristfällig. Nu ser jag att min gamle arbetskamrat Staffan Dopping tagit fram ett skolexempel på hur kungen skulle kunnat svara på TT:s frågor. Staffan har uppenbarligen förmågan att skilja huvudsak (tydlighet rörande avståndstagandet från Lettström och hans agerande) från bisak (har kungen någonsin varit i vad som idag skulle kunna uppfattas som en pinsam situation).

Dopping lyfter dessutom fram att värderingar har ändrats rätt radikalt under kungens regenttid. När jag gick i lågstadiet ingick Flickan i Havanna bland de sånger som man sjöng på lektionerna i sång. Jag undrar vilka krigsrubriker det skulle förorsakat idag.
Expressen

4 kommentarer:

Sumatra sa...

Flickan klarar sig nog, men den glade sjömatrosen skulle, förutom den röda rosen, fått ett åtal på halsen enligt den nya sexköpslagen, nu när svensk lag gäller även på Kuba.

Anonym sa...

Hovets presschef, Bertil Ternert, vilken sannolikt orkestrerat de senaste, mer eller mindre lyckade, mediala utspelen är väl även han före detta kollega på HKV - eller?

/Otto Ruben Nilsson

Göran Pettersson sa...

Till Otto:
Vi var nog båda vid HKV under någon period. Dock arbetade vi aldrig tillsammans.

Staffan Dopping sa...

Jag vill inte lasta Bertil Ternert ensam för PR-haveriet, för vi vet inte i vilken mån kungen är beredd att följa råd som han får. Jag har stark medkänsla med Bertil i dessa dagar. #SkjutintePR-konsulten