söndag 26 augusti 2012

Har jag närt en spion vid min barm?

I veckan hade jag och min praktikant, Yuliya Barsukova, en gemensam debattartikel publicerad på Svenska Dagbladets Brännpunkt. Artikeln som handlade om utvecklingen i Ryssland var en av den gångna veckans mest kommenterade. Jag har dessutom tagit emot ett antal e-postmeddelanden samt kommentarer på min blogg likväl som IRL. Den stora majoriteten av kommentarerna har varit negativa, vilket förvisso är normalfallet för debattartiklar. Jag tänkte att här på bloggen fördelat på ett antal inlägg lämna mina kommentarer till kommentarerna.  

Kommentar 1

Några av kommentarerna kretsar runt det kloka att överhuvudtaget ha en rysk praktikant. Några tycks anse att det är högst troligt att hon är någon typ av spion och undrar vilka säkerhetsåtgärder jag vidtagit. 

Svar 1

Jag tycker att de här kommentarerna visar på just den skadliga attityd som gör att vi kan missa chansen att påverka utvecklingen i Ryssland i en demokratisk riktning. Att se alla ryssar som potentiella spioner stänger dörrar. Vi bör istället ge vårt stöd till unga ryssar som vill se en demokratisk utveckling i sitt hemland och inte smälla igen dörren i ansiktet på dem. Vi tenderar ofta att blanda ihop den ryska ledningen med det ryska folket. Ryssland är inte heller Sovjetunionen. Det innebär att ett mycket stort antal ryssar reser utomlands och som i Yuliyas fall även studerar utomlands. De är inte som förr utsända av den Sovjetiska staten. I Yuliyas fall har hon på egna meriter antagits som stipendiat vid Princeton University. Det är det amerikanska toppuniversitet som antagit henne inte den ryska staten och det är stiftelser vid Princeton som finansierar hennes studier och uppehälle. Yuliya har deltagit i demonstrationerna mot valfusket i samband med valet till Duman och har i sin blogg http://ybarsukova.wordpress.com och i tidningsartiklar i Sverige framfört kritik mot den ryska regimen. Kan Yuliya ändå vara en spion? Ja visst kan hon det! Princeton är ju för övrigt känt för att vara en rekryteringsbas för CIA. Men vem vet vi med säkerhet inte är spion? 

Under praktiktjänstgöringen i riksdagen så har Yuliya inte haft tillgång till något säkerhetsklassat. I övrigt har hon genomgått en process för att få visum till Sverige för att praktisera i riksdagen. 

Imorgon går jag vidare med kommenterandet av kommentarerna.

Inga kommentarer: