måndag 25 april 2011

Ingen erfarenhet av oppositionspolitik

Jag har sedan 1998 haft diverse politiska förtroendeuppdrag först i Norrtälje kommun och sedan 2006 i riksdagen. Under hela perioden har mitt parti, Moderaterna, varit en del av majoriteten. Jag har därför ingen erfarenhet av att vara oppositionspolitiker. Det har förvånat mig hur oppositionen ofta springer på alla bollar istället för att försöka ta fram ett sammanhållet alternativ till majoritetens politik. Särskild förvånad har jag varit över hur mina partikollegor i kommuner med långvarigt rött styre ägnar sig åt ren missnöjespolitik där man sökt vinna billiga poäng genom att fokusera på bisaker. I många stycken låter oppositionen rätt lika oavsett politisk färg.

Om en opposition ska vinna ett val krävs att den kan visa på ett framtidsinriktat alternativ inte bara kritisera delar av majoritetens politik.

Expressens Malin Siwe beskriver saken väl i dagens Expressen.

Inga kommentarer: